EPN-V2

DAVE3620 Practical IT-Project Course description

Course name in Norwegian
Praktisk IT-prosjekt
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Det er to typer praktiske prosjekter i dette emnet som studenten kan velge mellom:

  • Bedriftsrelevant prosjekt: Studenten gjennomfører et IT-prosjekt ved en relevant IT-bedrift. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved en IT-bedrift tilsvarende to dager i uken over en 12 ukers periode.
  • Samfunnskontakt prosjekt (På engelsk: Outreach Activity): Studenten gjennomfører et IT-prosjekt for å skape interesse for IT-utdanningene. For å nå publikum, skal studenten presentere prosjektet på et relevant arrangement, som for eksempel utdanningsmesser, skolebesøk, åpen dag, osv. Andre relevante samfunnskontakt prosjekter kan også vurderes i samråd med veileder.

Forutsetningen for å kunne ta bedriftsrelevant prosjekter at studenten ordner seg plass i en IT bedrift med veileder i bedriften i tillegg til en intern veileder ved HiOA. Forutsetningen for å kunne ta samfunnskontakt prosjekter at studenten avtaler prosjekt-temaet med en intern veileder ved HiOA før semesterstart. Bygger på datafaglige emner fra 1. studeåret. Prosjekt kan utføres i sommer.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • bli bevisst om en rekke problemstillinger knyttet til IT.
  • utvikle en forståelse av forretningsprosesser og organisatoriske strukturer.

Ferdigheter

Studenten:

  • kunne anvende teoretisk kunnskap i en IT-bransje sammenheng.
  • kunne løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet ti IT.

Generell kompetanse

Studenten:

  • anvende tekniske prinsipper for å løse ett eller flere problemer relevant for næringslivet/samfunnet.
  • definere et problem og mulige løsninger
  • inneha forståelse av betydningen av organisatorisk dynamikk og arbeidsrelasjoner
  • kunne utøve profesjonell kommunikasjon både skriftlig og muntlig

Content

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has broad knowledge of pathology, symptoms, clinical signs and types of treatment in the following areas:
  • diseases of the respiratory organs
  • cardiovascular diseases and circulatory disorders
  • diseases of the nervous system
  • infections
  • diseases of the digestive system
  • diseases of endocrine organs
  • diseases of the blood and lymphoid organs
  • diseases of the musculoskeletal system
  • diseases of the kidneys and urinary tract
  • inflammatory and immunological processes
  • mental health disorders, including psychotic conditions, self-harm, suicide
  • substance abuse and substance-related diseases
  • is capable of giving an account of hygiene and infection control in prehospital services
  • has knowledge of:
  • cancers
  • diseases of the female and male genitalia
  • diseases of the breasts
  • has knowledge of how different diseases can manifest themselves in the elderly
  • has knowledge of the legislation governing the use of different forms of force
  • is familiar with the General Civil Penal Code

Skills

The student

  • is capable of applying knowledge of pathological processes and types of treatment as a basis for understanding ill persons
  • masters management of contaminated (infectious) material
  • is capable of processing and applying academic and research knowledge in written presentations

General competence

The student

  • has insight into what causes disease
  • understands how disease is manifested in people through vital signs and symptoms
  • is capable of reflecting on legal issues linked to substance abuse and mental health

Teaching and learning methods

Jevnlig oppfølging av prosjektarbeidet (ukentlig). Det skal skrives en rapport som beskriver prosjektet og hva studenten har fått ut av deltakelse i prosjektet.

Course requirements

Tre obligatoriske arbeider må være godkjent for å kunne avlegge slutteksamen. Frist for innlevering av de obligatoriske arbeider og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Assessment

  • Sluttrapport

Eksamensresultat kan påklages.

Sluttrapport skal vurderes av generell inntrykk, faglig innsikt, teoretisk innsikt, gjennomføring, resultat i forhold til eget bidrag, refleksjon og måloppnåelse, og fremstilling. Typisk størrelse av rapport er ca. 15-20 sider.

Emnet kan ved ny/utsatt eksamen benytte muntlig eksamen, resultatet kan da ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

-

Grading scale

Pathophysiology deals with how different diseases and injuries change the cells and tissue, and thus also change the functions of the tissue, organs and body. The course focuses on disease processes and disease conditions that can cause acute partial or complete failure in organ functions, and knowledge of relevant types of treatment. The course also focuses on mental aspects/processes relating to diseases and injuries, mental health disorders and substance abuse.

Examiners

Admission to the programme.