EPN-V2

DAVE3615 Software Architecture and Frameworks Course description

Course name in Norwegian
Programvarearkitektur og rammeverk
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Dette emnet er en komplett løsning for å lære og utvikle Enterprise-applikasjoner, og er delt inn i to deler, "Programvarearkitektur" og "Rammeverk".

"Rammeverk"-delen fokuserer på å lære Enterprise-orientert programutvikling gjennom programmering i populære rammeverk som Spring MVC, Spring Boot, Hibernate/JPA (for databasekobling), Spring ROO (for rask prototypeutvikling), XML og JSON (for datautveksling) og Amazon EC2 (for installasjon i skyen og testing av programvare).

"Programvarearkitektur"-delen omfatter ulike arkitektoniske desingmønstere (klient-server, distribuert, webarkitektur også videre). Den dekker også hvordan man skal ta en ide og dele den opp i forretningskrav og fremstille dette gjennom arkitektoniske diagrammer. Denne delen av emnet viser hvordan en solid arkitektur danner ryggraden i en applikasjon.

Recommended preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan få faglig sluttvurdering:

  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Ukentlige refleksjonsnotater som skal sendes til utdanningen.

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har en generell kjennskap til et bredt utvalg av ulike programvarearkitekturer og rammeverk
  • forstår kost/nytte verdien av å benytte programvarearkitekturer og rammeverk i store programsystemer.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende rammeverk som Spring MVC, Spring Roo, Spring Boot, Hibernate/JPA, XML/JSON og Amazon EC2 (til deployment)
  • klient-tjener arkitekturer, web-rammeverk og objekt-relasjonsmapping (ORM)
  • utarbeide dokumentasjon for rammeverk og arkitekturer
  • arbeide med prosjekter og arbeidsoppgaver, både selvstendig og i team

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til teknikker og teorier som fremmer god kvalitet i programsystemer
  • er bevisst viktigheten av rammeverk og arkitekturer i store programsystemer

Teaching and learning methods

Forelesninger og øvinger. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper (2-3) og får veiledning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 arbeider

Assessment

Hele emnet er en veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet. Fokus er på sentrale ortopediingeniørfaglig teori og kliniske praksis med vekt på brukere med amputasjoner på transtibiale og transfemorale nivåer. Skriftlig dokumentasjon av arbeid og kommunikasjon med brukere og yrkesutøvere er en viktig del av emnet.

Punktlisten viser emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Ortopediteknikk: 7 stp.
  • Rehabilitering og habilitering: 1 stp.
  • Profesjon, psykologi, samhandling og kommunikasjon: 1 stp.
  • Etikk: 1 stp.
  • Sum studiepoeng: 10 stp.

Permitted exam materials and equipment

Studenten må være tatt opp på studiet.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

  • Studenten kan redegjøre for praksisstedets rammer og organisering.

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ortopediingeniørfaglig kunnskap på problemstillinger, metoder og prosesser på praksisstedet
  • bruke fagspesifikke metoder, verktøy og redskaper innenfor klinisk praksis på praksisstedet
  • anvende klinisk resonnering for å integrere teori og praksis innenfor områder knyttet til underekstremitetsproteser
  • oppsøke, diskutere og anvende faglitteratur, artikler og forskningsresultater om underekstremiteter
  • bruke ICF og utfallsmål i klinikk

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og reflektere over faglige og etiske problemstillinger og dilemmaer i praksis
  • praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • ta ansvar og vise initiativ, samarbeidskompetanse og selvstendighet i praksis
  • dokumentere og formidle brukerrelatert arbeid både skriftlig og muntlig
  • kommunisere empatisk og respektfullt med bruker, veileder og stab i ortopediteknisk virksomhet
  • reflektere over utførelse og utvikling av eget arbeid

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.