EPN-V2

DAVE3600 App Development Course description

Course name in Norwegian
Apputvikling
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

The students shall acquire knowledge of and insight into the development of applications (apps) for mobile devices. The course takes the framework for the Android platform as its point of departure to highlight important concepts in the development of mobile devices. The course will be a useful foundation for students who wish to work on mobile applications in connection with their bachelor’s thesis. It is desirable but not a requirement that students have access to an Android device.

Recommended preliminary courses

The course builds on Java programming skills.

Students taking the course must have passed the exam in ITPE/DAPE1400 or the equivalent.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining basic principles underlying the programming of applications for mobile devices
  • explaining resource allocation and how GUI solutions are adapted to small form factors
  • explaining the architecture, framework and APIs on the Android platform
  • explaining how Wi-Fi and location-based services can be developed
  • explaining how audio, video and cameras can be used in mobile applications

Skills

The student is capable of:

  • designing and developing efficient user interfaces for mobile applications
  • developing mobile applications with database connectivity in the Android framework using SQLite
  • publishing the tested software to a physical device

General competence

The student:

  • has a general understanding of the development of applications for mobile devices

Teaching and learning methods

Lectures. Development project, individually or in pairs.

Course requirements

Emnet er i stor grad basert på prosjektarbeid, og kandidaten skal i løpet av kurset levere flere større, skriftlige arbeider. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Assessment

Ingen ut over opptakskrav.

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering
  • har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer
  • har kjennskap til lover og forskrifter, og hvordan disse utvikles og brukes.
  • har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
  • har kunnskap om teknologi som grunnlag for samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi og miljø.

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
  • kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv, og drøfte den betydningen globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
  • kan gjøre greie for prinsipper for samfunnsvitenskapelig tenking.
  • kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg.

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • forstår betydningen av ikke-tekniske ferdigheter i sitt arbeid med teknologiske løsninger.
  • forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.
  • forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet.

Grading scale

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Examiners

One internal examiner. External examiners are used regularly.