Programplaner og emneplaner - Student
DAVE3600 App Development Course description
- Course name in Norwegian
- Apputvikling
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Generelle opptakskrav for studiet.
Recommended preliminary courses
Emnet inneholder følgende temaer:
- klasseledelse
- læringsmiljø, læring, lærer- og elev-/lærlingrolle
- planlegging, gjennomføring og evaluering av yrkesopplæring
- differensiering og tilpasset opplæring
- ungdomskultur, sosialisering og flerkulturelle perspektiver
- grunnleggende ferdigheter
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- explaining basic principles underlying the programming of applications for mobile devices
- explaining resource allocation and how GUI solutions are adapted to small form factors
- explaining the architecture, framework and APIs on the Android platform
- explaining how Wi-Fi and location-based services can be developed
- explaining how audio, video and cameras can be used in mobile applications
Skills
The student is capable of:
- designing and developing efficient user interfaces for mobile applications
- developing mobile applications with database connectivity in the Android framework using SQLite
- publishing the tested software to a physical device
General competence
The student:
- has a general understanding of the development of applications for mobile devices
Teaching and learning methods
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og prosjektarbeid med tilhørende prosjektpresentasjoner.
Pedagogisk praksis
Det er knyttet to obligatoriske praksisperioder til emnet:
- Praksisperiode 1: Studenter skal gjennomføre 20 dager pedagogisk praksis i videregående opplæring i eget programområde
- Praksisperiode 2: Studentene skal gjennomføre 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet (8.-10. trinn)
Begge perioder skal være veiledet, variert og vurdert. Hensikten med pedagogisk praksis er at studentene skal prøve ut og bearbeide egne relevante erfaringer knyttet til det å fungere som lærer i grunnopplæringen 8 - 13, innen relevante fag i fag-/yrkesopplæring.
Course requirements
I tillegg til obligatorisk oppmøte på praksisskolene og oppmøte på samlingene, er det tre arbeidskrav knyttet til emnet. Hvert arbeidskrav består av flere deler. Arbeidskravene knyttes både til pedagogisk praksis og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av undervisningsdagene jf. kap.8 i programplanen.
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisningsopplegg for yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring. Studentene skal samarbeide i grupper på to og to.
Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:
Del 1: Det skal utarbeides veiledningsdokument (omfang 3 - 5 sider) og undervisningsplan til et undervisningsopplegg (omfang 1-2 sider)
Del 2: Fremlegg av undervisningsopplegget for medstudenter eller andre, 15-20 min.
Del 3: Gruppen skal skrive et refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning - omfang på 650 ord (+/- 10 prosent).
Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav 2
Overordnet tema: Klasseledelse, relasjonskompetanse og entreprenørielle læreprosesser
Arbeidskravet har to deler, og skal gjennomføres på følgende måte:
Del 1: Klassen deles inn i grupper, som i fellesskap gjennomfører et prosjektarbeid med relevans for overordnet tema. Prosjektet dokumenteres muntlig for medstudenter eller andre, omfang ca. 20 min.
Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til egen læring gjennom prosjektet, 1000 ord (+/- 10 prosent).
Arbeidskravets del 1 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.
Arbeidskrav 3
Overordnet tema: Læring i pedagogisk praksis.
Individuelt refleksjonsnotat, omfang 1 250 ord (+/- 10 %).
Alle arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres - mer spesifisert beskrivelse om gjennomføring av arbeidskrav finnes i kapittel 8 i programplanen.
Praksis
Pedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått før studenten får gå opp til eksamen i emnet. Det er utarbeidet en egen praksisguide til studiet
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 14 dager i form av et refleksjonsnotat på 2000 ord (+/- 10%), der refleksjoner fra pedagogisk praksis knyttes inn mot relevant faglitteratur og aktuelle styringsdokumenter for grunnopplæringen trinn 8 - 13.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
None
Grading scale
Eksamen vurderes til karakteren Bestått/Ikke bestått.
Examiners
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: LV129A.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.