EPN-V2

DATS2300 Algorithms and Data Structures Course description

Course name in Norwegian
Algoritmer og datastrukturer
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Introduction

    Emnet handler om analyse, design, implementasjon og anvendelse av de algoritmene og datastrukturene som brukes i vanlig og avansert databehandling.

  • Recommended preliminary courses

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge The student is capable of explaining:

    • different phases and activities that form part of software engineering
    • different methods and technologies for software engineering
    • the use of different process models, methods, techniques and tools to achieve project and system quality

     

    Skills

    The student is capable of:

    • applying methods and techniques to obtain, analyse and specify requirements for a system
    • designing software systems
    • considering and applying expedient processes, methods, techniques and tools for software development
    • creating system design based on a requirements analysis

     

    General competence

    The student has:

    • knowledge of qualitative and quantitative research methods
  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • forklare oppbyggingen og hensikten med datastrukturer som tabeller, lister, stakker, køer av ulike typer, heaper, hashtabeller, trær av ulike typer, grafer og filer
    • gjøre rede for virkemåten og effektiviteten til ulike varianter av algoritmer for opptelling, innlegging, søking, sletting, traversering, sortering, optimalisering og komprimering

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • designe, implementere og anvende datastrukturer for ulike behov
    • analysere, designe, implementere og anvende de algoritmene som trengs for å løse konkrete oppgaver
    • bruke både egenutviklede og standardiserte algoritmer og datastrukturer til å løse sammensatte og kompliserte problemer

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • delta i diskusjoner og gi råd om hvilke datastrukturer og algoritmer det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner
    • formidle viktigheten og nødvendigheten av å bruke gode strukturer og effektive algoritmer i programmeringsprosjekter
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger og individuelle øvinger. Øvingene er basert på eget arbeid med veiledning fra faglærer og/eller en studentassistent.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 3 gruppearbeider (kode pluss dokumentasjon)
  • Assessment

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen.

  • Grading scale

    In this course, the students shall develop knowledge, skills and general competence relating to the development of software systems. The students shall gain insight into how the properties of the systems are defined, the framework for the development and how the development process is managed. Furthermore, the students shall learn to understand some of the complexity of the interaction between software systems and different user and stakeholder groups. The students shall understand the essence of and develop the ability to critically assess both modern (including agile) and traditional methods and technologies for software engineering. 

  • Examiners

    No requirements over and above the admission requirements.

  • Overlapping courses

    The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

    • three big group assignments (3-5 students) where the students demonstrate their understanding of the course literature. The groups are expected to submit papers that clearly show that they have discussed and reflected on the assignments.