EPN

DATA3770 Health technology project Course description

Course name in Norwegian
Helseteknologi-prosjekt
Study programme
Bachelorstudium i anvendt datateknologi / Bachelorstudium i ingeniørfag - data / Bachelorstudium i informasjonsteknologi
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Introduction

Studenten gjennomfører et IT-prosjekt i samarbeid med et relevant helsefaglig miljø, for eksempel på Fakultet for Helsefag ved OsloMet. Gjennomføringen av emnet forutsetter et opphold ved det aktuelle fagmiljøet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode.

Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.

Forutsetningen for å kunne ta dette emnet er at studentgruppen finner et relevant prosjekt i samarbeid med en veileder hos et aktuelt fagmiljø. Dette vil normalt velges/tildeles under introduksjonsforelesningen. I tillegg får hver studentgruppe en intern veileder ved Institutt for IT.

Prosjekt kan utføres på sommeren. Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Recommended preliminary courses

Bygger på datafaglige emner fra 1. studieår.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan identifisere og diskutere sentrale problemstillinger knyttet til e-Helse og helseteknologi.
  • har en grunnleggende forståelse av prosesser og organisatoriske strukturer innen helsevesenet
  • har en grunnleggende forståelse av regelverk og krav til etikk, sikkerhet og personvern som ligger til grunn innenfor e-Helse og helseteknologi.

Ferdigheter

Studenten:

  • behersker fundamentale helsefaglige begreper og kan kommunisere med helsepersonell ved hjelp av disse.
  • kjenner de viktigste utviklingsmetodene som benyttes innen helseteknologi.
  • kan løse praktiske industri-relevante eller samfunnsrelevante problemer knyttet til e-Helse og helseteknologi.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende tekniske prinsipper sammen med en grunnleggende forståelse av helsefag for å løse relevante problemer innen Helseteknologi og eHelse
  • kan kommunisere klart skriftlig og muntlig om problemstillinger innenfor fagområdene helseteknologi og eHelse
  • kan gjøre en vurdering av hvordan et eHelse-prosjekt må forholde seg til regelverk, etikk, sikkerhet og personvern.

Teaching and learning methods

Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter ved å gjennomføre et prosjekt. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.

Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart. 

 

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
  • Studentgruppene må levere en prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.

Frist for innlevering av prosjektskissen vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Assessment

Prosjektrapport. Gruppene (3-5 studenter) leverer en prosjektrapport på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av eHelse og helseteknologi.  I spesielle situasjoner kan man etter søknad levere individuelt eksamensprosjekt.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.