Programplaner og emneplaner - Student
DATA3730 Introduction to IT research Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til IT-forskning
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Se OsloMets nettsider student.oslomet.no
Vurderingen skal sikre dokumentasjon av studentenes kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen. I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Andre eksamensformer kan ha en eller to sensorer og kan påklages.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- understands the basic problems relating to carrying out a research project, including professional and research ethics, methods of cooperation, hypothesis formulation and experiments
- has a basic understanding of financing, reporting and the organisational structure of a research project
- understands the possibilities and challenges related to the generalisation of research results
Skills
The student is capable of:; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
- applying scientific methods, including basic qualitative and/or quantitative methodologies
- searching for, applying and referring to relevant scientific literature
- critically reflecting on the connections between research questions, research design and choice of method
General competence
The student is capable of:
- defining a research issue, research question and relevant methodology
- completing a scientific experiment through e.g. user testing, experiments, questionnaire surveys or prototype implementation
- assessing the quality of the different aspects of a scientific study
Teaching and learning methods
Supervision sessions with an internal and/or external supervisor. The students will work in groups of three to five students on a project, which is part of a research project at OsloMet or another institution, in cooperation with the research project’s participants and the relevant research group.
The course can be carried out individually by agreement with the course coordinator.
The projects are chosen/assigned at the start of the semester.;
Course requirements
Emnet skal forberede for videre masterstudier ved universitet og høgskole hvor løsningsmetoder for ulike typer differensiallikninger inngår. Emnet bygger på Matematikk 1000 og Matematikk 2000.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- forklare begrepene analytisk funksjon, ordinært, singulært og regulært singulært punkt
- anvende rekker i løsning av differensiallikninger
- definere Laplacetransformen til en funksjon og utlede de grunnleggende egenskaper ved denne transformen
- gjøre rede for hva som kjennetegner Fourierrekker og vite hvordan de kan brukes for å løse ordinære og partielle differensiallikninger
- kjenne til eksempler på elliptiske, parabolske og hyperbolske partielle differensiallikninger og løsningsmetoder av disse.
Ferdigheter
Studentene kan:
- løse høyere ordens lineære differensiallikninger med konstante koeffisienter
- benytte potensrekker og Frobeniusrekker for å løse 2. ordens lineære differensiallikninger med variable koeffisienter
- anvende Laplacetransformasjon på løsning av inhomogene lineære differensiallikninger som modellerer svingende systemer
- bestemme Fourier sinusrekken og Fourier cosinusrekken til symmetrisk utvidete ikkeperiodiske funksjoner
- løse grenseverdiproblemer knyttet til partielle differensiallikninger på lukkede områder ved separasjon av variable.
Generell kompetanse
Studenten:
- har tilegnet seg gode ferdigheter i å løse ordinære og partielle differensiallikninger
Grading scale
Forelesninger og øvinger. Øvingsoppgaver løses individuelt vha. ferdigskrevet kompendium med løsningsforslag til alle oppgaver og tidligere eksamensoppgaver. Ved slutten av emnet gjennomgås eksamensoppgaver i alle 6 uketimene.
Examiners
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En individuell innlevering.