Studyinfo subject DATA3730 2019 HØST
DATA3730 Introduction to IT research Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til IT-forskning
- Study programme
-
Bachelorstudium i ingeniørfag - data / Bachelorstudium i informasjonsteknologi / Bachelorstudium i anvendt datateknologi
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING
2020
FALL 2019
- Programme description
Introduction
Forskningsrelevant prosjekt: Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Studentgruppen er ansvarlig for å finne et relevant forskningsprosjekt, få formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, og definisjon av et delprosjekt som studentgruppen skal utføre. Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet. I tillegg får hver studentgruppe en intern veileder ved OsloMet.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
- har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
- forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
- søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
- reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
- gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
- vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse
Teaching and learning methods
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter i et prosjekt som inngår som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller utenfor OsloMet, i samarbeid med forskningsprosjektets deltakere og med relevante forskningsgruppe. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Emnet starter med en introduksjonssamling med obligatorisk oppmøte.
- En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
- En standard læringsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av intern veleder før prosjektet kan starte.
- Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden
Frist for innlevering av prosjektskisse og møtereferatene vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.
Assessment
Prosjektrapport.
Hver gruppe (3-5 studenter) leverer en prosjektrapport på 3000-4000 ord som beskriver hvordan oppgaven har blitt løst, og som viser at studentene har en grunnleggende forståelse av forskningsfeltet og av de forskningsmetodene som har blitt benyttet. I spesielle situasjoner kan man etter søknad levere individuelt eksamensprosjekt
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.