Programplaner og emneplaner - Student
DATA3730 Introduction to IT research Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til IT-forskning
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forskningsrelevant prosjekt: Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal oppholdet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Forutsetningen for å kunne ta dette emnet er at studentgruppen finner et relevant forskningsprosjekt, får formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, og at det defineres et delprosjekt som studentgruppen skal utføre. Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet. I tillegg får hver studentgruppe en intern veileder ved OsloMet.
Required preliminary courses
Dette emnet skal gi studenten videregående ferdigheter innen imperativ programmering og programutvikling. Emnet bygger på grunnleggende forståelse og ferdigheter innen programmering (DAPE1400 eller tilsvarende). Det er forventet av studentene har fulgt emnet «Programmering» i forkant av emnet «Programutvikling». Selv om det ikke er en forutsetning at «Programmering»-emne er bestått for å melde seg på «Programutvikling»-emnet, er det sterkt anbefalt å ta «Programmering» før «Programutvikling». Pensum og materiale som dekkes i kurset «Programmering» ansees som kjent og vil ikke dekkes igjen i kurset «Programutvikling». Merk at emnet «Grunnleggende programmering» og «Webprogrammering» ikke er tilstrekkelige.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan gjøre rede for:
- Polymorfisme
- Designmønstre, arkitektur, og modellering
- Rekursive funksjoner
- Alternative programmeringsstiler i Java, som generisk, funksjonell, og samtidig (concurrent) programmering
Ferdigheter
Studenten kan håndtere følgende programmeringskonstruksjoner i Java:
- Abstraksjoner og grafiske brukergrensesnitt
- Unntakshåndtering, enhetstesting, og debugging
- Filbehandling og strømmer
- Tekstmanipulering og regulære uttrykk
- Algoritmer og datastrukturer i Java Collections
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kan planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter i grupper
- bruke moderne programmeringsmiljøer samt lagrings- og distribusjonsverktøy
Teaching and learning methods
Forelesninger og veiledningstimer. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelse på 2 eller 3 studenter. Tidsfrister og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart. Det forventes at studentene følger forelesninger og øvinger.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 2 oppgaver (gruppearbeid)
- 1 individuell prøve (uten bruk av hjelpemidler)
Assessment
Prosjektarbeid i gruppe (2-3 studenter) gjennom hele semesteret der arbeidets dokumenterte resultat vurderes ut ifra programkode. Omfanget av oppgaven regnes som relativt stort (flere tusen linjer i programkode).
Prosjektarbeidet skal utføres i gruppe, men studentene mottar en individuell vurdering som tar høyde for students bidrag inn i gruppa, i tillegg til det totale resultatet.
Eksamensresultat kan påklages. Ved ny og utsatt eksamen skal 6-timers skriftlig eksamen bli benyttet.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
En eller to interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.