Programplaner og emneplaner - Student
DATA3720 Community outreach project Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnskontaktprosjekt
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2022
SPRING 2023
- Schedule
-
Introduction
In this course, the student will carry out an IT project with a view to attracting interest in IT study programmes. In order to reach out to the public, the students will present the project at a relevant event, for example an education fair, a school visit, an ‘Open Day’ event etc. Other relevant outreach activity projects can also be considered in consultation with the supervisor.
The condition for choosing to do an outreach activity project is that the student and an internal supervisor at OsloMet agree on the project topic before the start of the semester.
The course will only run if there;sufficient number of students registered.
-
Recommended preliminary courses
Gradert skala A-F.
-
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
-
Learning outcomes
Emnet omfatter utvalgte temaer fra biokjemi, cellebiologi og mikrobiologi. I biokjemi fokuseres det på strukturelle og funksjonelle aspekter av biologiske molekyler som proteiner (inkludert enzymer), karbohydrater, lipider og nukleinsyrer samt grunnleggende biokjemiske prosesser og energiomsetning i humane celler.
Cellebiologien tar for seg humane cellers struktur/organisering og hendelsesforløpet i cellesyklusen. Transport over plasmamembranen, signaloverføring/kommunikasjon mellom celler og informasjonsflyten fra DNA til proteinsyntese er også sentralt.
Mikrobiologi gir en innføring i hovedgruppene av mikroorgansimer (eubakterier, fungi) og virus med vekt på undergrupperinger av særskilt relevans for farmasi og medisin. Andre sentrale temaer er virkningsmekanismer for antibiotika og prosessene som ligger til grunn for utvikling av resistens, samt identifikasjon og klassifisering av mikrober.
Laboratoriekurset gir en innføring i grunnleggende molekylærbiologiske og mikrobiologiske teknikker. I den praktiske delen vil studentene også utføre enkle diagnostiske tester.
-
Teaching and learning methods
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive utvalgte biologiske molekylers struktur, nomenklatur og reaksjonsmåte
- kan beskrive humane cellers oppbygging
- kan gjøre rede for enzymers funksjon som biologiske katalysatorer og humane cellers energiomsetning
- kan gjøre rede for hovedtrekkene i transportprosesser, signaloverføring og regulering av celledeling i humane celler
- kan gjøre rede for hovedtrekkene i informasjonsflyten fra DNA til proteiner i humane celler
- kan gjøre rede for strukturelle trekk og egenskaper som kjennetegner eubakterier, fungi og virus, samt deres betydning innen farmasi og humanmedisin
- kan gjøre rede for aktuelle metoder som brukes til identifikasjon og klassifisering av mikrober
- kan gjøre rede for struktur og virkningsmekanismer til utvalgte antibiotikagrupper, samt forklare hvordan antibiotikaresistens oppstår
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre utvalgte metoder for påvisning og måling av makromolekyler i biologisk materiale under veiledning
- kan utføre basale genteknologiske analyser under veiledning
- kan utføre utvalgte metoder for isolering, rendyrking, identifisering og resistenstesting av lite kravstore mikrober under veiledning
- kan presentere eksperimentelle data fra utvalgte biologiske forsøk og tester
- kan planlegge og gjennomføre en laboratorierelatert prosjektoppgave innen emnets tematikk samt presentere resultatene både skriftlig og muntlig.
Generell kompetanse
Studenten
- kan relatere cellebiologi, biokjemi og mikrobiologi til farmasøytiske problemstillinger
- kan formidle sin forståelse av cellebiologi, biokjemi og mikrobiologi
-
Assessment
Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, seminarer og praktisk laboratoriearbeid. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden ved universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Studentene jobber gruppevis på laboratoriet. Gruppene planlegger og skriver en rapport med formatet til en vitenskapelig artikkel om et selvvalgt laboratorieforsøk. Rapporten inngår som pensum i emnet, og presenteres også muntlig. Tilbakemeldinger gis av faglærer og medstudenter.
Undervisningen og oppfølgingen på seminar og på laboratoriet foregår på engelsk.
-
Permitted exam materials and equipment
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer med veiledet gruppearbeid
-
Grading scale
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.
Oppgaveteksten gis på engelsk, men studenten kan velge å skrive på engelsk eller norsk.
-
Examiners
Ingen hjelpemidler tillatt.