Programplaner og emneplaner - Student
DATA2600 Assistive and welfare technologies Course description
- Course name in Norwegian
- Assistive and welfare technologies
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Assistive technologies - AT - are equipment, software or device used to increase, maintain or improve functional abilities for people with disabilities. Such equipment can be helpful to improve ability to take part in social activities, studies and working life, and can provide greater independence and control over one’s own everyday life.
Welfare technology is a common term for all technical installations and solutions that can improve the individual’s ability to get by in their own home, and contribute to ensuring quality of life and general well-being. Welfare technology can provide better services for elderly people living at home, patients in nursing homes, in the field of intoxicants and mental health, and people with disabilities. Welfare technology can also provide more efficient use of resources in the health and care services.
In this course you will learn how to plan, design, evaluate and test solutions within assistive and welfare technologies.
-
Recommended preliminary courses
Gradert skala A-F.
-
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
-
Learning outcomes
On successful completion of this module students should be able to:
Knowledge:
- Demonstrate an understanding of the most important assistive technologies and welfare technologies being used today, and have a thorough understanding of how they work.
- Command a thorough understanding of the sensory, physical and cognitive functional disabilities and its consequences for social activity.
- Be able to distinguish the human and technological prerequisites needed for technical systems to function for users with disabilities.
- Critically assess and discuss the assistive and welfare technologies in a health and societal context.
Skills:
- Be able to address the user’s different needs, and to propose and implement technological facilitation.
- Demonstrate an ability to evaluate and consider user interface in relation to the needs of a person.
General competence:
- Reflect on how technology can assist people with and without disabilities
- Understand, communicate and implement solutions for different user needs
- Reflect on ethical dilemmas related to human interaction, technology and social participation
-
Teaching and learning methods
Studenten må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
-
Course requirements
Studenten skal etter ha å fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om sammenhenger mellom arbeid, helse, bolig og velferd
- har kunnskap om fattigdom, helsemessige og sosiale utfordringer, inkludert levekår, rus og psykisk helse på individnivå
- har kunnskap om inkluderingsarbeid som fattigdomsbekjempelse i arbeid med marginaliserte grupper på arbeidsmarkedet og boligmarkedet
- har bred kunnskap om oppfølging av enkeltpersoner med sammensatte og komplekse hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV), herunder kravet til individuell vurdering
- har kunnskap om sentrale økonomiske ytelser, økonomisk rådgivning og gjeldsordningsloven for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer
- har kunnskap om veilednings-, og tiltaksarbeid i praksis og hvordan man skal tilrettelegge for brukermedvirkning ved kartlegging og saksbehandling
- har kunnskap om betydningen av dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring
- har innsikt i forsvarlighetskravet i forbindelse med utredning, kartlegging og veiledning
- har bred kunnskap om arbeidsrett, lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven), rundskriv og generell forvaltningsrett, samt forhold som regulerer norsk arbeidsliv, herunder hovedtrekk og begreper i arbeidsretten
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og metoder i arbeid med inkludering på bolig- og arbeidsmarkedet
- kan kartlegge og gjøre helhetlige vurderinger av den enkelte brukers livssituasjon
- kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn
- kan utarbeide elementære saksnotater som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte
- kan møte og bistå enkeltpersoner med veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp
- kan anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
- kan reflektere rundt dilemmaer ved valg av frivillige vs. obligatoriske tiltak
- kan analysere hvordan politikk og strukturelle rammebetingelser påvirker sosialt arbeid innenfor arbeidsinkludering
- identifisere og vurdere ressurser i livssituasjonen til ulike grupper av mennesker og bidra til å styrke menneskers mestringsstrategier i krevende livssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til ekskluderings- og inkluderingsmekanismer av betydning for områdene arbeid, bolig og helse
- kan reflektere kritisk over egen rolle i inkluderingsarbeidet
- har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon
- har innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll, maktutøvelse og etiske problemstillinger som er koplet til det sosiale arbeidet som utføres i arbeidsinkludering og boligsosialt arbeid
-
Assessment
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Delemne 2 inneholder også oppgaveløsning i gruppe basert på oppdaterte, autentiske og anonyme case. Det gis tilbakemelding på gruppeoppgaver.
-
Permitted exam materials and equipment
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:
- Arbeidskrav 1: 3 skriftlige arbeidskrav i gruppe
Studentene skal skrive 3 saksnotater i gruppe basert på case for å trene på utredning, kartlegging og saksbehandling i NAV. Omfanget på de tre arbeidskravene vil variere avhengig av type saksnotat, og studentene må selv vurdere hva som er nødvendig omfang for å tilfredsstille krav til forsvarlig forvaltning. Det gis skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravene. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag. Hensikten med å levere arbeidskravene er å trene studenten i saksbehandling og forvaltning.
Arbeidskravene vurderes samlet godkjent/ikke godkjent. Dersom arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
-
Grading scale
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer.
Besvarelsen skal være på 6400 ord +/- 10 %. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
-
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.