Programplaner og emneplaner - Student
DATA2500 Operating Systems Course description
- Course name in Norwegian
- Operativsystemer
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.
Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen i vil i stor grad være praktisk rettet der studentene er aktive og undersøkende
Recommended preliminary courses
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:
- Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
- Barns motoriske utvikling og læring.
- Fysiske fenomen.
- Helse, fysisk aktivitet og mat
- Kroppslig lek.
- Økologi og bærekraftig utvikling.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
- kunnskaper om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
- kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
- didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
- kjennskap til samisk årstidskalender
Ferdigheter
Studenten kan
- utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
- reflektere over og forholde seg til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
- initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
- bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn
Generell kompetanse
Studenten
- kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
- er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- explaining the basic principles of how an operating system organises all resource use and makes the use of computers simpler and more efficient for ordinary users and applications
- identifying the most important operating systems and explaining the differences between them
- explaining the components of a computer and how the operating system controls it
- explaining multitasking, CPU scheduling, processes, threads and synchronisation
- explaining how the operating system organises the use of cache and internal memory
- explaining hard drives and file systems
- analysing and explaining concrete sequences of events for running software on and using an operating system
- explaining virtualisation technologies
Skills
The student is capable of:
- communicating with and controlling the operating system from the command line in Linux and Windows
- creating new users and groups, defining rights for files and folders in Linux and Windows
- using pipes and redirection to put together simple commands to solve complex tasks in Linux and Windows
- solving concrete tasks relating to operating system with the help of scripting for Linux and Windows
- using scripting language for file processing, arrays and hash, and for regular expressions
General competence
The student is capable of:
- exchanging and discussing issues relating to operating systems
- giving recommendations on the use and procurement of operating systems
- quickly becoming familiar with new technology relating to operating systems
- considering and recommending which scripting or programming language is best suited to solve a concrete technical problem
- helping ordinary users to solve tasks relating to operating systems
Teaching and learning methods
Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant. The students work in groups. The groups comprise maximum three students.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave med omfang inntil 1500 ord.
Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave med muntlig fremføring og en individuell skriftlig del på inntil 800 ord.
Arbeidskrav 3: Individuell oppgave - Multiple choice, omfang inntil to timer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Praktisk arbeid med barn i gymsal (krav om 100 prosent deltakelse)
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Assessment
Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i emneplanens innhold. Kandidaten/studenten trekker emner fra hovedområder dagen før eksamen
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler.
Grading scale
Karakterskala : A-F
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor på eksamen.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: DATS2500, ITPE2500, LO114A, LO114D, LO114I, LO141A, LO141I og LO121A.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.