EPN-V2

DATA2500 Operating Systems Course description

Course name in Norwegian
Operativsystemer
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Deleksamen 1 og deleksamen 2:

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

;

Deleksamen 3:

Det benyttes ekstern og intern sensor til FoU-oppgaven. Normalt er veileder intern sensor.

Recommended preliminary courses

Students are required to have good programming skills, for example by having completed the course Programming.

Required preliminary courses

Musikk 2, emne 3 bygger pa¿ Musikk 1 og har disse hovedkomponentene: Allsidig opplæring i musikalsk ledelse, videreutvikling av utøvende, skapende og lyttende virksomhet; innføring i ulike sider ved musikk, kultur og samfunn og innføring i forsknings- og utviklingsarbeid i musikk. Studiet dreier seg om hvordan musikkfaget kan bidra til læring, personlig vekst og danning for elever pa¿ trinn 5-10.

Emnet er innrettet mot skolen som læringsmiljø og læringsfellesskap i et kulturelt mangfold. Sentrale temaer vil være kulturelt og musikalsk fellesskap, læring pa¿ formelle og uformelle arenaer og ulike former for samarbeid mellom grunnskolen og kulturinstitusjoner. Undervisningsstoff og arbeidsma¿ter i praksisstudiet skal ogsa¿ gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem godt kjent med musikalsk ungdomskultur.

Emnet gir en innføring i norsk og internasjonal forskningsbasert kunnskap knyttet til musikkopplæring for elever.

Sentralt i emnet er FoU-oppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. FoU-oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant i grunnskolen.

Studentene skal velge å fordype seg i ett eller flere temaer i fagplanen, og kan velge å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon. En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn.

I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til Norsk senter for forskningsdata (NSD) ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining the basic principles of how an operating system organises all resource use and makes the use of computers simpler and more efficient for ordinary users and applications
  • identifying the most important operating systems and explaining the differences between them
  • explaining the components of a computer and how the operating system controls it
  • explaining multitasking, CPU scheduling, processes, threads and synchronisation
  • explaining how the operating system organises the use of cache and internal memory
  • explaining hard drives and file systems
  • analysing and explaining concrete sequences of events for running software on and using an operating system
  • explaining virtualisation technologies

Skills

The student is capable of:

  • communicating with and controlling the operating system from the command line in Linux and Windows
  • creating new users and groups, defining rights for files and folders in Linux and Windows
  • using pipes and redirection to put together simple commands to solve complex tasks in Linux and Windows
  • solving concrete tasks relating to operating system with the help of scripting for Linux and Windows
  • using scripting language for file processing, arrays and hash, and for regular expressions

General competence

The student is capable of:

  • exchanging and discussing issues relating to operating systems
  • giving recommendations on the use and procurement of operating systems
  • quickly becoming familiar with new technology relating to operating systems
  • considering and recommending which scripting or programming language is best suited to solve a concrete technical problem
  • helping ordinary users to solve tasks relating to operating systems

Teaching and learning methods

Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant. The students work in groups. The groups comprise maximum three students.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 3 group assignments
  • 3 multiple choice tests

Assessment

Individual written exam, 3 hours

The exam result can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: DATS2500, ITPE2500, LO114A, LO114D, LO114I, LO141A, LO141I og LO121A.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.