EPN-V2

DATA2500 Operating Systems Course description

Course name in Norwegian
Operativsystemer
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen i vil i stor grad være praktisk rettet der studentene er aktive og undersøkende

Recommended preliminary courses

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

  • Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
  • Barns motoriske utvikling og læring.
  • Fysiske fenomen.
  • Helse, fysisk aktivitet og mat
  • Kroppslig lek.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • kunnskaper om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
  • didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser
  • kjennskap til samisk årstidskalender

Ferdigheter

Studenten kan

  • utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
  • reflektere over og forholde seg til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
  • initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
  • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining the basic principles of how an operating system organises all resource use and makes the use of computers simpler and more efficient for ordinary users and applications
  • identifying the most important operating systems and explaining the differences between them
  • explaining the components of a computer and how the operating system controls it
  • explaining multitasking, CPU scheduling, processes, threads and synchronisation
  • explaining how the operating system organises the use of cache and internal memory
  • explaining hard drives and file systems
  • analysing and explaining concrete sequences of events for running software on and using an operating system
  • explaining virtualisation technologies

Skills

The student is capable of:

  • communicating with and controlling the operating system from the command line in Linux and Windows
  • creating new users and groups, defining rights for files and folders in Linux and Windows
  • using pipes and redirection to put together simple commands to solve complex tasks in Linux and Windows
  • solving concrete tasks relating to operating system with the help of scripting for Linux and Windows
  • using scripting language for file processing, arrays and hash, and for regular expressions

General competence

The student is capable of:

  • exchanging and discussing issues relating to operating systems
  • giving recommendations on the use and procurement of operating systems
  • quickly becoming familiar with new technology relating to operating systems
  • considering and recommending which scripting or programming language is best suited to solve a concrete technical problem
  • helping ordinary users to solve tasks relating to operating systems

Teaching and learning methods

Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant. The students work in groups. The groups comprise maximum three students.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave med omfang inntil 1500 ord.

Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave med muntlig fremføring og en individuell skriftlig del på inntil 800 ord.

Arbeidskrav 3: Individuell oppgave - Multiple choice, omfang inntil to timer.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Praktisk arbeid med barn i gymsal (krav om 100 prosent deltakelse)

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Assessment

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i emneplanens innhold. Kandidaten/studenten trekker emner fra hovedområder dagen før eksamen

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Karakterskala : A-F

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på eksamen.

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: DATS2500, ITPE2500, LO114A, LO114D, LO114I, LO141A, LO141I og LO121A.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.