EPN-V2

DATA1600 Program Development Course description

Course name in Norwegian
Programutvikling
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Dette emnet skal gi studenten videregående ferdigheter innen imperativ programmering og programutvikling. Emnet bygger på grunnleggende forståelse og ferdigheter innen programmering (DAPE1400 eller tilsvarende). Det er forventet av studentene har fulgt emnet «Programmering» i forkant av emnet «Programutvikling». Selv om det ikke er en forutsetning at «Programmering»-emne er bestått for å melde seg på «Programutvikling»-emnet, er det sterkt anbefalt å ta «Programmering» før «Programutvikling». Pensum og materiale som dekkes i kurset «Programmering» ansees som kjent og vil ikke dekkes igjen i kurset «Programutvikling». Merk at emnet «Grunnleggende programmering» og «Webprogrammering» ikke er tilstrekkelige.

Recommended preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan gjøre rede for:

  • polymorfisme
  • designmønstre, arkitektur, og modellering
  • rekursive funksjoner
  • alternative programmeringsstiler i Java, som generisk, funksjonell, og samtidig (concurrent) programmering

Ferdigheter

Studenten kan håndtere følgende programmeringskonstruksjoner i Java:

  • abstraksjoner og grafiske brukergrensesnitt
  • unntakshåndtering, enhetstesting, og debugging
  • filbehandling og strømmer
  • tekstmanipulering og regulære uttrykk
  • algoritmer og datastrukturer i Java Collections

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre større programmeringsprosjekter i grupper
  • bruke moderne programmeringsmiljøer samt lagrings- og distribusjonsverktøy

Teaching and learning methods

Forelesninger og veiledningstimer. Prosjektarbeid i grupper. Gruppestørrelse på 2 eller 3 studenter, i enkelte tilfeller kan oppgaver leveres individuelt (og da etter søknad). Tidsfrister og andre detaljer fremgår av undervisningsplanen som kunngjøres ved semesterstart. Det forventes at studentene følger forelesninger og øvinger.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 1 mappe med ukesoppgaver må leveres. Mappen får en samlet helhetlig vurdering, og må vurderes som godkjent for at man kan fremstille seg til eksamen. Mappen vurderes som godkjent hvis minst 40% av besvarelsen evalueres som korrekt. Mappen kan leveres individuelt eller som en gruppeinnlevering med 2 eller 3 studenter i gruppen.
  • 1 oppgave (gruppearbeid)
  • 1 individuell prøve av 45 minutters varighet (uten bruk av hjelpemidler)

Assessment

No prerequisites.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

The course content is presented by means of lectures. However, Managerial Accounting requires development of knowledge and skills through practice for which group work based on cases and exercises is used as learning tool.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining Newton’s three laws of motion and how they determine the movement of objects
  • explaining the concept of work as a line integral of power and energy conservation
  • explaining the concepts of conservative and non-conservative force and placing them in the context of the first law of thermodynamics
  • explaining the oscillation equation and its solutions for simple cases, and describing oscillations
  • stating the wave equation and its analytical solutions for simple cases, and describing wave movement
  • explaining Fourier’s law for heat conduction and its connection to the heat conduction equation and the second law of thermodynamics
  • explaining basic electromagnetic units, concepts and phenomena
  • solving the most common ordinary and partial differential equations that occur in physics, analytically and/or numerically, with the help of well-known algorithms
  • explaining and solving important chemical equations in stoichiometry
  • explaining basic principles and notions within chemical kinetics and chemical equilibrium
  • explaining basic electrochemical principles

Skills

The student is capable of:

  • calculating particle trajectories in physics, both analytically and numerically
  • solving the oscillation equation for simple cases, analytically and numerically, and visualising the solutions
  • solving the one-dimensional wave equation numerically, and visualising the solutions
  • solving the one-dimensional temperature equation numerically, and visualising the solutions
  • using mathematical and numerical methods to describe and analyse physical phenomena, including presenting quantitative solutions to problems in mechanics, electromagnetism, thermal physics, the physics of solids, and fluid dynamics
  • explaining limitations in the calculations mentioned above
  • carrying out simple chemical calculations in stoichiometry
  • carrying out simple chemical calculations in electrochemistry such as calculations of cell potential, current, consumption and production of chemicals in electrolysis
  • carrying out simple calculations of reactants and products present in gaseous equilibrium, precipitation reactions and acid-base equilibrium

General competence

The student:

  • is capable of understanding and communicating physical and chemical principles and methods, issues and solutions, both orally and in writing
  • is capable of communicating with other professionals with a natural science background on physical and chemical matters
  • has insight into the importance of natural sciences for engineering developments

Overlapping courses

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studentene har

  • inngående kunnskap om kvalitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
  • avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som livsformsintervjuer, livsløpsintervjuer, fotostyrte intervjuer, fokusgrupper, og bruk av foreliggende tekster og dokumenter
  • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitativ tradisjon og innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvalitative studier
  • avansert kunnskap om formidling av resultater
  • inngående kunnskap om forholdet mellom teori og empiri i empiriske studier

Ferdigheter

Studentene kan

  • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
  • utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave i forhold til eget forskningsspørsmål
  • utvikle kvalitative analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
  • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
  • vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt

Generell kompetanse

Studentene

  • kan vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk
  • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
  • kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
  • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar