EPN-V2

DAPE3800 Technology Management Course description

Course name in Norwegian
Teknologiledelse
Study programme
Bachelor in Applied Computer Technology
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet teknologiledelse har til hensikt å styrke studentenes evne til å bidra til å lede verdiskaping i organisasjoner. Dette er et introduksjonskurs som skal gi en innføring i sentrale temaer for å kunne forstå verdiskaping, drift av og utfordringer i organisasjoner. Hensikten er at studentene skal oppnå en grunnleggende forståelse for hva en bedrift er og hvordan den fungerer. Nøkkeltema som vil bli behandlet er ledelse, strategi, økonomi, organisasjon, markedsføring og entreprenørskap.

Required preliminary courses

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has knowledge of key topics in philosophy of science and research methods that are relevant to ECEC research
  • has knowledge of different types of data and ethical and practical issues related to data collection in research about children and ECEC

Skills

The student

  • can critically read research of relevance to ECEC in light of philosophy of science, research ethics and methods
  • can carry out an independent, limited research or development project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics

General competence

The student

  • can analyse relevant academic, professional and research ethics issues relating to the field of ECEC
  • can apply their knowledge and skills to carry out research and development projects of relevance to ECEC

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • · forstå hvordan organisasjoner fungerer og skaper verdier
  • · gjøre rede for sentrale prinsipper for ledelse og organisering
  • · forklare og forstå bedriftsøkonomiens hovedelementer
  • · gjennomføre grunnleggende tolkning og analyse av regnskap og budsjetter
  • · forklare sentrale begreper knyttet til innovasjon og entreprenørskap
  • · ha kjennskap til muligheter og utfordringer knyttet til det å starte en egen bedrift
  • · gjøre rede for grunnleggende begreper innen markedsføring

Ferdigheter

Studenten kan:

  • · sette seg inn i og forstå hvordan en bedrift fungerer
  • · gi råd om ledelse, organisering, og bruk av virkemidler for å oppnå ønskede mål i prosjekter og mindre bedrifter
  • · foreta lønnsomhetsvurderinger og vurdere økonomisk risiko
  • · utarbeide en forretnings- eller prosjektplan
  • · være bevisst en bedrifts etiske utfordringer og samfunnsansvar

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • · orientere seg i en bedrift og i arbeidslivet
  • · foreta økonomiske, etiske og samfunnsmessige hensyn
  • · se en tverrfaglig sammenheng på tvers av en organisasjon

Teaching and learning methods

Teaching activities in this course consist of lectures in large groups comprising students from all programme options. Seminars and group work will also be organised. Seminars, groups work and supervision sessions may also take place online.

Course requirements

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

The student must have participated in one individual supervision session in a group. This comprises an oral presentation about theory and/or methodology lasting about 10-15 minutes. The presentation must build on a written memo (the basis for supervision) with a scope of maximum five pages, submitted at least one week before the presentation. Each student must also give a 5-10-minute prepared response to one other student’s presentation. The purpose of the presentation is to acquire knowledge of theories and methods of relevance to ECEC research, practice scholarly dissemination, share knowledge and discuss subject matter with others.

Assessment

The exam comprises one individual written semester paper in the form of a research project outline with particular emphasis on philosophy of science and research methods (3,500 words +/- 10%).

Resit/rescheduled exams

Resits/rescheduled exams are organised in the same way as ordinary exams. Students can submit a reworked version of the semester paper for the first resit or rescheduled exam. A new semester assignment must be submitted for subsequent attempts.

Permitted exam materials and equipment

  1. Alle.
  2. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Pass/fail

Examiners

Two internal examiners are used. External programme supervisors are appointed to evaluate the coherence of the programme as a whole and the exams in each individual course.