Programplaner og emneplaner - Student
DAPE2101 Physics and Chemistry Course description
- Course name in Norwegian
- Fysikk og kjemi
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.
I kurset skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten kan:
- gjøre rede for Newtons 3 lover i mekanikk og forklare hvordan disse bestemmer legemers bevegelse
- gjøre rede for begrepet arbeid som kurveintegral av kraften og energibevaring
- forklare begrepene konservative og ikke-konservative krefter og sette disse i sammenheng med termodynamikkens første lov
- gjøre rede for svingeligningen og dens løsninger for enkle tilfeller og beskrive svingninger
- gjengi bølgeligningen og dens analytiske løsninger for enkle tilfeller og beskrive bølgebevegelse
- gjøre rede for Fouriers lov for varmestrøm og dens sammenheng med varmeledningsligningen og termodynamikkens andre lov
- gjøre rede for grunnleggende elektromagnetiske størrelser, begreper og fenomener
- løse de vanligste ordinære og partielle differensialligningene som opptrer i fysikk analytisk og/eller numerisk ved hjelp av velkjente algoritmer
- forklare og løse viktige kjemiske likninger innen støkiometri
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper innen elektrokjemi
Ferdigheter
Studenten kan:
- beregne partikkelbaner i fysikk både analytisk og numerisk
- løse svingeligningen for enkle tilfeller analytisk og numerisk og visualisere løsningene
- løse den endimensjonale bølgeligningen numerisk og visualisere løsningene
- løse den endimensjonale temperaturligningen numerisk og visualisere løsningene
- anvende de matematiske og numeriske metodene for å beskrive og analysere fysiske fenomener, herunder presentere kvantitative løsninger på problemer innenfor temaene mekanikk, elektromagnetisme, termofysikk, faste stoffers fysikk og fluiddynamikk
- forklare gjeldende begrensinger ved beregningene nevnt ovenfor
- utføre enkle kjemiske beregninger innen støkiometri
- utføre enkle kjemiske beregninger innen elektrokjemi
Generell kompetanse
Studenten kan:
- forstå og formidle fysiske og kjemiske prinsipper og metoder, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- kommunisere med andre fagpersoner med naturvitenskapelig bakgrunn om fysiske og kjemiske problemstillinger
- har innsikt i realfagenes betydning for ingeniørfaglig utvikling
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten skal kjenne til
- ulike prototypingsteknikker
- brukersentrert design
- utforsking gjennom design (Research through Design)
- skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
- generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
- teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
- verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)
Ferdigheter
Studentene skal
- kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
- kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
- kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
- kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
- kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
- kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, cognitive walk-through)
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
- teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
- kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder
Course requirements
Forelesninger og veiledning. Case studier inngår som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av kurslederne).
Assessment
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen i fysikkdelen på 3 timer, teller 70%. Gruppebasert prosjekt og rapportering i kjemidelen, teller 30%.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Grading scale
Mappevurdering. Mappen består av til sammen 4 deler.
- En gruppe-rapport (normalt 3-5 studenter) på 15-20 sider som beskriver utviklingsprosessen og vise teoretiske og praktiske ferdigheter.
- De tre obligatoriske innleveringene skal også bearbeides og inngå i mappen.
Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.