EPN-V2

DAPE2000 Mathematics 2000 with Statistics Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 2000 med statistikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • a minimum attendance of 80 % at scheduled seminars and skills training sessions
  • Individual multiple-choice test in medical emergency, up to 1 hour, according to specified criteria

Recommended preliminary courses

Emnet bygger på DAFE1000 Matematikk 1000.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter å ha fullført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • bruke lineær algebra til å finne egenverdier og løse systemer av differensiallikninger og løse andreordens lineære differensiallikninger med konstante koeffisienter
  • drøfte funksjoner av flere variable og anvende partielt derivert på ulike problemstillinger
  • gjøre rede for konvergens og potensrekkeutvikling av funksjoner
  • gjøre rede for sentrale begreper innen mengdelære, sannsynlighetsteori, parameterestimering, hypotesetestingsteori og modellvalg
  • gjøre rede for sannsynlighetsfordelingene normal, binomisk, Poisson og eksponential og typiske problemstillinger hvor de kan anvendes

Ferdigheter

Studenten kan:

  • beregne egenvektorer og diagonalisere matriser
  • anvende diagonalisering av matriser til å løse systemer av differensiallikninger
  • bestemme konvergens av rekker med forholdstesten, samt finne Taylor-rekken til kjente funksjoner
  • beskrive og drøfte funksjoner av flere variable bl.a. ved bruk av nivåkurver og partielle deriverte
  • bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
  • anvende statistiske prinsipper og begreper fra eget fagfelt
  • utføre grunnleggende sannsynlighetsregning med diskrete og kontinuerlige fordelinger. og parameterestimering
  • regne ut konfidensintervaller og utføre hypotesetester
  • utføre enkle korrelasjons-/regresjonsanalyser
  • anvende matematikkverktøy på matriser og funksjoner av to variable

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere sammenhengen mellom matematikk og eget ingeniørfag
  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt
  • benytte statistiske tenkemåter på ingeniørproblemstillinger og formidle disse skriftlig og muntlig
  • løse ingeniørproblemstillinger ved sannsynlighetsregning, statistisk forsøksplanlegging, datainnsamling og analyse

Teaching and learning methods

No aids permitted

Course requirements

Grade scale A-F

Assessment

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Free text assignment: All answers are assessed by an internal examiner.

Multiple-choice task: Quality-assured by an internal examiner and automatically evaluated.

The assessment scheme is evaluated regularly. An external programme supervisor participates in the evaluation and provides advice on further quality work in the study programme.

Grading scale

10 ECTS overlap with RAD3100.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.