Programplaner og emneplaner - Student
DAPE1300 Discrete Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Diskret matematikk
- Study programme
-
Bachelor in Applied Computer TechnologyBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor's Degree Programme in Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
A course of this type is included in all computer science programmes of a certain scope. This is an important type of mathematics that is used in several computer disciplines. It is also referred to as computer mathematics. The concepts and techniques the students learn in this course will help to enhance their programming skills and their understanding of many computer technology problems.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om tilbudsstrukturen i videregående skole, og kjenner til læreplaner for relevante utdanningsprogram og programområder
- har kunnskap om ulike undervisnings-, vurderings- og veiledningsformer og -ressurser egnet i videregående skole, og ved andre læringsarenaer
- har kunnskap om teorier og strategier knyttet til formidlingspraksis med vekt på samtidens kunst, arkitektur, design og kunsthåndverk
- har kunnskap om undervisning i design for bærekraft
- har kunnskap fysisk læringsmiljø i skolen, og hvordan det kan utformes og tilrettelegges for å bidra til elevenes læring, deltagelse og trivsel
- har kunnskap om praksiser og regler for opphavsrett til digitale og visuelle uttrykk
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for videregående skole, andre relevante styringsdokumenter, praksiserfaringer og forskning
- anvende ulike veiledning- og vurderingsstrategier i undervisningen, og vurdere elevers praktisk skapende arbeid og læring
- kan tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer i videregående skole
- kan analysere og vurdere læreplaner, drøfte fagteori og -innhold i opplæringen sett i forhold til individ, yrker og samfunnsutviklingen
- utvikle og ta i bruk ulike digitale læringsressurser rettet mot undervisning og formidling, og kritisk reflektere over opphavsrett og bruk av åndsverk
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan samarbeide med aktuelle partnere ved ulike institusjoner og relevante formidlingsarenaer
- kan anvende digital dømmekraft og vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon i digitale medier
- kan bidra til å fremme forståelse for mangfold og ulike kulturelle uttrykk i samtiden
- har kunnskap om og kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et avgrenset forsøks- og utviklingsarbeid med relevans for praktiske og estetiske fag i skolen
Teaching and learning methods
Lectures and individual exercises. The exercises are based on the students’ own work, supervised by the lecturer and/or a student assistant.
Course requirements
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Assessment
Individual written exam, 3 hours
The exam result can be appealed.
Permitted exam materials and equipment
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Eksamen i emnet består av 2 eksamensdeler: Eksamensdel 1, alternativ a) eller b), og Eksamensdel 2
Eksamensdel 1: Individuell FoU-oppgave. Oppgaven skal gjennomføres ved valg av enten Alternativ a) en teoretisk tilnærming eller Alternativ b) en praktisk estetisk tilnærming. Oppgaven danner basis for muntlig eksamen. Eksamen kan påklages. Eksamen teller 60 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Alternativ a): En skriftlig FoU-oppgave. Det skal gjennomføres en systematisk undersøkelse der et fagdidaktisk problemområde utforskes og drøftes. Erfaringer og/eller refleksjon knyttet til praksis skal inngå. Det er ikke krav om eget praktisk estetisk arbeid, men teksten kan illustreres med bilder/visuelle uttrykk (ca 5000-6500-ord).
Alternativ b) En skriftlig og praktisk estetisk FoU-oppgave. Det skal gjennomføres en systematisk undersøkelse der et fagdidaktisk problemområde utforskes og drøftes. Utforskningen foregår gjennom eget praktisk estetisk arbeid og dokumenteres i oppgaven. Erfaringer og/eller refleksjon knyttet til praksis skal inngå (ca 4000-5500-ord).
Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på utspørring relatert til individuell FoU-oppgave (Eksamensdel 1), anvendt pensum og praksis-problematikk. Ved valg av alternativ b) skal eget praktisk estetisk arbeid tas med og fremvises under muntlig. Eksamen kan ikke påklages. Eksamen teller 40 % av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Overlapping courses
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE1300, FO019A og FO019I.
Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.