EPN-V2

DAFE2200 Software Engineering Course description

Course name in Norwegian
Systemutvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    For å søke på dette programmet må du ha:

    bachelorgrad eller tilsvarende og minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning (yrkespraksis innen eget fagfelt, opplæring, veiledning eller som leder med personalansvar)

    Relevant yrkespraksis er arbeid som innebærer veiledning av elever, studenter, pasienter,kunder, klienter eller lignende

  • Recommended preliminary courses

    The course is based on knowledge and experience of programming, for example DAPE1400 Programming and DATS1600 Program Development.

  • Required preliminary courses

    Studiet skal bidra til utvikling av handlingskompetanse som veileder og coach. Kompetansen omfatter kunnskap om grunnlag for å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og reflektere over veiledning og coaching i en-til-en- situasjoner, i grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid.

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    har kunnskap om og forståelse for ulike metoder og prosesser i veiledning og coaching i individ, gruppe og i endrings- og utviklingsarbeid

    har teoretisk og forskningsbasert kunnskap i veiledning og coaching i individer, grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser

    Ferdigheter

    Studenten:

    kan anvende veiledning og coaching i kompetanseutvikling og læringsprosesser

    kan anvende veiledning og coaching i arbeid med konflikter og samarbeidsproblematikk

    kan analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

    Generell kompetanse

    Studenten:

    kan tilegne informasjon og kunnskap gjennom bruk av faglitteratur og kilder

    har innsikt i og forståelse for etiske overveielser i veiledning og coaching

    kan gjennomføre litteratursøk og anvende nyere relevant forskning

  • Learning outcomes

    Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Studiet er organisert i felles undervisningsdager og i basisgrupper. En basisgruppe består av inntil 15-20 studenter hvor det er fokus op øvelser og refleksjon. Mellom samlingene er det arbeidskrav knyttet til egen eller annen egnet arbeidsplass.

    Studiet er inndelt i tre emner og er bygget opp med stigende progresjon. Emnene må gjennomføres i rekkefølge:

    VEIC7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching (15 studiepoeng)

    VEIC7200 Veiledning og coaching i grupper (15 studiepoeng)

    VEIC7300 Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser (30 studieppeng)

    Innholdet i studiet består av teoretiske innføringer, diskusjiner, praktiske øvelser og refleksjoner.

  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

    Aktuelle arbeidsmåter er:

    forelesninger og studentaktive læringsformer

    arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon

    gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe

    utprøving av ny kunnskap i praksis

    individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.

    skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.

    bruk av digitale verktøy, video og annet teknisk utstyr

    I hvert emne skal studenten praktisere veiledning/coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

  • Course requirements

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til at studentene er aktive og medansvarlige for egen studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i tilfelle med faglærerer.

    Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

    Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

    Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få kompensatoriske oppgaver. Slike kompensatoriske oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn. Studenter som blir trukket fra eksamen på grunn av fravær eller manglende gjennomført/godkjent kompensatorisk oppgave må ta emnet på nytt neste gang emnet gjennomføres.

  • Assessment

    Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensor, se de enkelte emneplanene.

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 1. april 2003

    Revisjon godkjent av dekan 25. april 2012

    Redaksjonelle endringer 9. juni 2015

    Redaksjonelle endringer 26. april 2018

    Redaksjonelle endringer 1. oktober 2019

    Redaksjonelle endringer 6. juli 2023

    Redaksjonelle endringer 13. november 2024

    Programplanen gjelder fra kull høst 2025

  • Grading scale

    Grade scale A-F.

  • Examiners

    One internal examiner. External examiners are used regularly.

  • Overlapping courses

    Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2200, ADSE2200

    Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.