EPN-V2

DAFE1000 Mathematics 1000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1000
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Introduction

    Ved å arbeide med emnet vil studentene opparbeide innsikt i deler av matematikken som står sentralt når man skal modellere tekniske og naturvitenskapelige systemer og prosesser. Temaene som tas opp, inngår i ingeniørutdanninger over hele verden. Temaene er nødvendige for at ingeniører skal kunne kommunisere faglig på en effektiv og presis måte, og for at de skal kunne delta i faglige diskusjoner. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke og, til dels, utvikle matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i jobbsituasjon.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Ferdigheter:

    Studenten kan

    • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer.
    • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, volum, arbeid eller andre størrelser.
    • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
    • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer ved hjelp av matriseregning.
    • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem.
    • løse likninger hvor komplekse tall inngår.
    • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger av første orden.
    • forklare sentrale begreper som iterasjon og konvergens i forbindelse med numeriske metoder.

    Kunnskap:

    Dette krever at studenten kan:

    • bestemme deriverte og antideriverte for elementære funksjoner ved å bruke analytiske metoder.
    • bestemme tilnærmede numeriske verdier av deriverte og bestemte integral og vurdere nøyaktigheten av disse verdiene.
    • bruke deriverte til å løse optimaliseringsproblemer.
    • regne ut summer og produkt av matriser, invertere matriser og bestemme determinanter.
    • regne med komplekse tall
    • løse likninger ved å implementere numeriske metoder som halveringsmetoden og Newtons metode.
    • bruke Taylor-polynomer for å tilnærme funksjoner og bestemme feilen til visse numeriske metoder.
    • løse separable og lineære differensiallikninger av første orden ved hjelp av antiderivasjon.
    • finne numeriske løsninger av startverdiproblem ved hjelp av Eulers metode.
    • implementere grunnleggende numeriske algoritmer ved å bruke tilordning, for- og while-løkker, if-satser og liknende

    Generell kompetanse:

    Studenten kan

    • overføre praktiske problem til matematisk form slik at de kan løses - analytisk eller numerisk.
    • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon.
    • bruke relevante matematiske metoder og verktøy.
    • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger.
    • vurdere resultater fra matematiske beregninger.
  • Teaching and learning methods

    Undervisninga organiseres i timeplanlagte arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene øve på fagstoffet som blir presentert. Noe av undervisninga vil foregå som øving i problemløsing, hvor bruk og utvikling av numerisk programvare naturlig vil inngå. Innholdet i øvingene omfatter diskusjoner og samarbeid samt individuell øving i å løse oppgaver. Mellom de timeplanlagte arbeidsøktene er det nødvendig å arbeide individuelt med oppgaveregning og litteraturstudier.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minst tre innleverte arbeider hvor bruk av programvare vil inngå.
  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen på tre timer

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Stikkprøver kan foretas.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.