EPN-V2

CORO7300 Coaching and Relational Leadership in Learning Organisations Course description

Course name in Norwegian
Coaching og relasjonsledelse i lærende organisasjoner
Study programme
Coaching and Relational Leadership
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen gjennomføres i to deler, del 1 er skriftlig prosjekteksamen i gruppe og del 2 er muntlig gruppeeksamen. Eksamen gjennomføres i grupper på 3-5 studenter. Det er anledning til å søke om å avlegge eksamen individuelt.

Skriftlig eksamen består av å dokumentere et utviklingsprosjekt med ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Dokumentasjonen skal beskrive forankring, planlegging, gjennomføring og gruppens felles refleksjoner over tiltakene som er gjort. Dokumentasjonen skal også inneholde individuelle refleksjoner der studentene beskriver egne oppdagelser, utvikling og ønsker for fremtidig forbedring av egen teamcoaching. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for studiet og emnet. Omfang: 6.000-10.000 ord.

Muntlig gruppeeksamen gjennomføres ved at gruppen reflekterer over sin læring og utvikling, individuelt og som gruppe, med utgangspunkt i den skriftlige eksamen.

Det gis én samlet karakter. Skriftlig og muntlig eksamen teller 50 % hver. Skriftlig prosjekteksamen må være bestått for at muntlig eksamen kan gjennomføres. Muntlig eksamen må være vurdert til minimum E for at det skal gis samlet ståkarakter.

Ved ny og utsatt skriftlig prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ny og utsatt muntlig eksamen gjennomføres på grunnlag av bestått skriftlig eksamen. Samme gruppe gjennomfører ny og utsatt eksamen.

Ved klage på karakter etter skriftlig gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuelt ny karakter gjelder for de som har klaget.

Required preliminary courses

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F.

Learning outcomes

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Content

  • Lærende organisasjoner.
  • Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter ved hjelp av coachende tilnærming.
  • Muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser.
  • Coaching som metode i konflikthåndtering på organisasjonsnivå.
  • Makt- og ansvarsforhold på organisasjonsnivå.
  • Verdier og kultur i lærende organisasjoner.

Teaching and learning methods

  • Coaching som metode i ledelse.
  • Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching.
  • Gruppen/teamet som læringsarena.
  • Gruppepsykologi og gruppedynamikk.
  • Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching.
  • Etikk i coaching og relasjonsledelse.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon.

Prosjektet skal være forankret på organisasjonsnivå. Planen skrives i grupper på tre til fem studenter og skal være godkjent før studentene kan gå videre med prosjektarbeidet. Omfang: inntil 800 ord.

  • Planlegge, gjennomføre og drøfte et utviklingsprosjekt som studiegruppe. I prosjektet skal hver student gjennomføre et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon.

Arbeidet dokumenteres ved individuell logg på inntil 1000 ord.

  • Muntlig presentasjon av utviklingsprosjektet for medstudenter og evt. andre innbudte gjester. Presentasjonen gjøres dels individuelt, dels gruppevis.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Delta på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Delta i studentgruppe med tre til fem studenter som gjennomfører et utviklingsprosjekt. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Skriftlig prosjekteksamen som gjennomføres i grupper på tre og fem studenter. Det er anledning til å søke om å avlegge eksamen individuelt.

Eksamen består av å dokumentere et utviklingsprosjekt med ledelsesbasert coaching på organisasjonsnivå. Dokumentasjonen skal beskrive forankring i organisasjonen, planlegging, gjennomføring og gruppens felles refleksjoner over tiltakene som er gjort. Dokumentasjonen skal også inneholde individuelle refleksjoner der studentene beskriver egne oppdagelser, utvikling og ønsker for fremtidig forbedring av egen praksis med coaching og relasjonsledelse i lærende organisasjoner. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for studiet og emnet. Omfang: 6000 til 10 000 ord.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan det leveres inn en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Grading scale

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.