EPN

CORO7200 Basic Competence in Leadership-Based Teamcoaching Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i ledelsesbasert teamcoaching
Study programme
Coaching og relasjonsledelse
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Innholdet i CORO7200 rettes mot utvikling av kompetanse i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere coaching og relasjonsledelse i praksis, med spesiell vekt på ledelsesbasert teamcoaching. Studentene blir kjent med gruppepsykologi, gruppedynamikk og utviklingsfaser i grupper. Ulike modeller for ledelsesbasert teamcoaching prøves ut og evalueres.

Required preliminary courses

Ingen info

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i ulike modeller for kommunikasjon og ledelse på gruppe-/teamnivå
  • innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
  • kunnskaper om relasjonsledelse og relasjonskompetanse i et gruppe-/teamperspektiv
  • kjennskap til gruppepsykologi, gruppedynamikk og teamutviklingsfaser
  • innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
  • kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team
  • kjennskap til sider ved ekstern coaching, mentoring og nettverksetablering
  • innsikt i og forståelse for ulike perspektiver ved praktisk etikk i coaching og relasjonsledelse

Ferdigheter

Studenten

  • har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
  • kan planlegge, teoretisk begrunne, gjennomføre, reflektere over og vurdere egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
  • kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/ et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå
  • kan delta i gruppeprosesser under egen kompetanseutvikling

Generell kompetanse

Studenten har

  • generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
  • et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder

Content

  • Coaching som metode i ledelse.
  • Prinsipper, muligheter og utfordringer i ledelsesbasert teamcoaching.
  • Gruppen/teamet som læringsarena.
  • Gruppepsykologi og gruppedynamikk.
  • Samspillprosesser, konflikter og motstand i coaching.
  • Etikk i coaching og relasjonsledelse.

Teaching and learning methods

Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer ovenfor.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Planleggingen skal skje i grupper på tre til fem studenter, mens hver student skal gjennomføre to coachingsamtaler. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved logg. Omfang: inntil 2000 ord.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

  • Delta på fellessamlinger. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Delta i studiegruppe der det fokuseres på ulike utfordringer relatert til ledelsesbasert teamcoaching. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Eksamen gjennomføres i to deler, del 1 er skriftlig prosjekteksamen i gruppe og del 2 er muntlig gruppeeksamen. Eksamen gjennomføres i grupper på 3-5 studenter.  Det er anledning til å søke om å avlegge eksamen individuelt.

Skriftlig eksamen består av å dokumentere et utviklingsprosjekt med ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Dokumentasjonen skal beskrive forankring, planlegging, gjennomføring og gruppens felles refleksjoner over tiltakene som er gjort. Dokumentasjonen skal også inneholde individuelle refleksjoner der studentene beskriver egne oppdagelser, utvikling og ønsker for fremtidig forbedring av egen teamcoaching. Dokumentasjonen skal være knyttet opp mot relevant teori og læringsutbyttet for studiet og emnet. Omfang: 6.000-10.000 ord.

Muntlig gruppeeksamen gjennomføres ved at gruppen reflekterer over sin læring og utvikling, individuelt og som gruppe, med utgangspunkt i den skriftlige eksamen.

Det gis én samlet karakter. Skriftlig og muntlig eksamen teller 50 % hver.  Skriftlig prosjekteksamen må være bestått for at muntlig eksamen kan gjennomføres. Muntlig eksamen må være vurdert til minimum E for at det skal gis samlet ståkarakter.

Ved ny og utsatt skriftlig prosjekteksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ny og utsatt muntlig eksamen gjennomføres på grunnlag av bestått skriftlig eksamen. Samme gruppe gjennomfører ny og utsatt eksamen.

Ved klage på karakter etter skriftlig gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Eventuelt ny karakter gjelder for de som har klaget.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.

Grading scale

Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.