Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3630 Interdisciplinary engineering in model Course description
- Course name in Norwegian
- Tverrfaglig prosjektering i modell
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Grade scale A-F.
Recommended preliminary courses
Emnet bygger ikke direkte på andre emner i studieprogrammene, men det vil være en fordel å ha gjennomført følgende emner:
BYFE1201 Byggfaglig innføring
BEPE1700 Programmering
BYTS1401 Byggeteknikk
Required preliminary courses
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ingeniørens rolle i moderne arbeidsprosesser som benyttes i byggenæringen med økt bruk av digitale verktøy
- grunnleggende teori rundt Lean Design, Virtual Design and Construction (VDC), Building Information Modelling (BIM) og fasefordeling I et prosjekt
- ulike roller og ansvar som er involvert i en tverrfaglig samhandlingsmodell
- nødvendigheten av god planlegging og samhandling i prosjekt
Ferdigheter
Studenten kan:
- sette opp en Work Breakdown Structure (WBS) (Prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) på norsk) og har forståelse for fordeling av ulike aktiviteter i et prosjekt
- lage prosesskart som tydeliggjør roller og ansvar under modellering og leveranser i byggeprosjekter
- bruke programvarer til å visualisere og presentere modell og andre relevante BIM-filer
- anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC), smidige praksiser («agile practice») og annen prosjektstyring
- gjennomføre en Integrated Concurrent Engineering (ICE) sesjon
- etablere måleparametre for samhandling og måle disse fortløpende i byggeprosjekter
- evaluere muligheter ved tverrfaglig samhandling i modell
Generell kompetanse
Studenten har generell kompetanse om:
- muligheter og begrensninger i tverrfaglig samhandling og modellbruk
- medmenneskelige ferdigheter
- bruk av analoge og digitale verktøy for å løse utfordringer
- organisatoriske og teknologiske utfordringer ved tverrfaglig samhandling i modell
- byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet
Teaching and learning methods
The course builds on KJPE1300 General Chemistry and KJM1400 Organic Chemistry.
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Del 1: Mappevurdering bestående av 3 individuelle øvinger. (30%)
Del 2: Mappevurdering bestående av 4 øvinger i gruppe inkludert gruppepresentasjon (70%)
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Ved eventuell bruk av muntlig eksamen ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått / ikke bestått.
Examiners
Hver besvarelse vurderes av en intern sensor, del 2 har to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.