EPN-V2

BYVE3630  Interdisciplinary engineering in model Course description

Course name in Norwegian
Tverrfaglig prosjektering i modell
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Grade scale A-F.

Recommended preliminary courses

Emnet bygger ikke direkte på andre emner i studieprogrammene, men det vil være en fordel å ha gjennomført følgende emner:

BYFE1201 Byggfaglig innføring

BEPE1700 Programmering

BYTS1401 Byggeteknikk

Required preliminary courses

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten har kunnskap om:

  • ingeniørens rolle i moderne arbeidsprosesser som benyttes i byggenæringen med økt bruk av digitale verktøy
  • grunnleggende teori rundt Lean Design, Virtual Design and Construction (VDC), Building Information Modelling (BIM) og fasefordeling I et prosjekt
  • ulike roller og ansvar som er involvert i en tverrfaglig samhandlingsmodell
  • nødvendigheten av god planlegging og samhandling i prosjekt

Ferdigheter 

Studenten kan:

  • sette opp en Work Breakdown Structure (WBS) (Prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) på norsk) og har forståelse for fordeling av ulike aktiviteter i et prosjekt
  • lage prosesskart som tydeliggjør roller og ansvar under modellering og leveranser i byggeprosjekter
  • bruke programvarer til å visualisere og presentere modell og andre relevante BIM-filer
  • anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC), smidige praksiser («agile practice») og annen prosjektstyring
  • gjennomføre en Integrated Concurrent Engineering (ICE) sesjon
  • etablere måleparametre for samhandling og måle disse fortløpende i byggeprosjekter
  • evaluere muligheter ved tverrfaglig samhandling i modell

Generell kompetanse  

Studenten har generell kompetanse om:

  • muligheter og begrensninger i tverrfaglig samhandling og modellbruk
  • medmenneskelige ferdigheter
  • bruk av analoge og digitale verktøy for å løse utfordringer
  • organisatoriske og teknologiske utfordringer ved tverrfaglig samhandling i modell
  • byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet

Teaching and learning methods

The course builds on KJPE1300 General Chemistry and KJM1400 Organic Chemistry.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Del 1: Mappevurdering bestående av 3 individuelle øvinger. (30%)

Del 2: Mappevurdering bestående av 4 øvinger i gruppe inkludert gruppepresentasjon (70%)

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Ved eventuell bruk av muntlig eksamen ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått / ikke bestått.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av en intern sensor, del 2 har to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.