EPN-V2

BYVE3630  Interdisciplinary engineering in model Course description

Course name in Norwegian
Tverrfaglig prosjektering i modell
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Det blir sagt at fremtidens BAE-næring krever påfyll av en helt ny type mennesker. Spesielt legges det vekt på at kvalifiserte kandidater evner å tenke helhetlig, og samhandle med flere fagfelt og interessenter samtidig. I dette faget skal vi sette søkelys på hvordan rammeverk slik som blant annet Virtual Design and Construction (VDC), teknikker innen smidige praksiser og Lean kan bistå i å prosjektere tverrfaglig i modell. Studentene kan lage egne problemstillinger eller ta fatt på utdelte case-oppgaver for å løse oppgavene og obligatoriske arbeidskrav.

  • Recommended preliminary courses

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student:

    • has acquired an understanding of the key concepts of heat transfer, as well as the principles of the various heat transfer modes
    • is familiar with and is capable of determining the heat conduction equation (three-dimensional, transient) with boundary conditions and initial conditions
    • is familiar with stationary heat conduction (one and two-dimensional) in Cartesian, and cylindrical coordinates
    • is capable of addressing internal heat sources and use of thermal networks
    • is familiar with transient (non-stationary) heat conduction, and is capable of solving simple problems (Lumped system, zero dimensional)
    • is capable of using computational methods of calculating heat conduction (one, two or three dimensional, transient), using the finite difference method
    • masters explicit and implicit formulation of transient problems
    • is able to calculate external and internal forced convection, addressing boundary layers and drawing velocity and temperature profiles. Empirical correlations are used.
    • is capable of analysing parallel-flow and counter-flow heat exchangers by using logarithmic mean temperature differences and ε-NTU methods. Familiar with fouling
    • has insight into simple radiation physics and thermal radiation between solid surfaces. Black/grey surfaces are considered

    Skills

    The student is capable of:

    • carrying out necessary calculations for engineering analysis of heat transfer in real-life structures, including buildings and heat exchangers, and elsewhere
    • calculating heat conduction in solid elements, for example in walls (heat flow and temperature profiles)
    • calculating convective heat transfer (convection) between a solid element and a fluid
    • calculating heat transfer between solid surfaces caused by thermal radiation
    • calculating heat transfer between hot and cold fluids in heat exchangers

    General competence

    The student is capable of:

    • contributing to the work of developing new technology on the basis of an understanding of mathematical modelling and //solving physical problems
    • solving interrelated problems linked to heat transfer, thermodynamics and fluid mechanics. This will form a basis for calculating the power requirements and energy needs of a building etc.
    • assessing whether calculation results are reasonable
  • Required preliminary courses

    Ingen utover opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om:

    • ingeniørens rolle i moderne arbeidsprosesser som benyttes i byggenæringen med økt bruk av digitale verktøy
    • grunnleggende teori rundt Lean Design, Virtual Design and Construction (VDC), Building Information Modelling (BIM) og fasefordeling I et prosjekt
    • ulike roller og ansvar som er involvert i en tverrfaglig samhandlingsmodell
    • nødvendigheten av god planlegging og samhandling i prosjekt

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • sette opp en Work Breakdown Structure (WBS) (Prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) på norsk) og har forståelse for fordeling av ulike aktiviteter i et prosjekt
    • lage prosesskart som tydeliggjør roller og ansvar under modellering og leveranser i byggeprosjekter
    • bruke programvarer til å visualisere og presentere modell og andre relevante BIM-filer
    • anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC), smidige praksiser («agile practice») og annen prosjektstyring
    • gjennomføre en Integrated Concurrent Engineering (ICE) sesjon
    • etablere måleparametre for samhandling og måle disse fortløpende i byggeprosjekter
    • evaluere muligheter ved tverrfaglig samhandling i modell

    Generell kompetanse 

    Studenten har generell kompetanse om:

    • muligheter og begrensninger i tverrfaglig samhandling og modellbruk
    • medmenneskelige ferdigheter
    • bruk av analoge og digitale verktøy for å løse utfordringer
    • organisatoriske og teknologiske utfordringer ved tverrfaglig samhandling i modell
    • byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet
  • Teaching and learning methods

    Emnet er prosjektbasert og benytter problembasert læring som pedagogisk tilnærming. Studentene får være aktive deltakere i utvikling av kunnskap. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger før gruppearbeid med veiledning, prosjektarbeid, en-til-en samtale med veileder, seminarer og øvinger i digitale samhandlingsrom. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på campus vil hovedsakelig bli brukt til en-til-en-samtale, oppgaveløsning og gruppearbeid.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav.

  • Assessment

    Del 1: Mappevurdering bestående av 3 individuelle øvinger. (30%)

    Del 2: Mappevurdering bestående av 4 øvinger i gruppe inkludert gruppepresentasjon (70%)

    Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter bestått eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

    Eksamensresultat kan påklages.

    Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Ved eventuell bruk av muntlig eksamen ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått / ikke bestått.

  • Examiners

    No requirements above the admission requirements.