EPN-V2

BYVE3630  Interdisciplinary engineering in model Course description

Course name in Norwegian
Tverrfaglig prosjektering i modell
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Det blir sagt at fremtidens BAE-næring krever påfyll av en helt ny type mennesker. Spesielt legges det vekt på at kvalifiserte kandidater evner å tenke helhetlig, og samhandle med flere fagfelt og interessenter samtidig. I dette faget skal vi sette søkelys på hvordan rammeverk slik som blant annet Virtual Design and Construction (VDC), teknikker innen smidige praksiser og Lean kan bistå i å prosjektere tverrfaglig i modell. Studentene kan lage egne problemstillinger eller ta fatt på utdelte case-oppgaver for å løse oppgavene og obligatoriske arbeidskrav.

  • Recommended preliminary courses

    Emnet bygger ikke direkte på andre emner i studieprogrammene, men det vil være en fordel å ha gjennomført følgende emner:

    BYFE1201 Byggfaglig innføring

    BEPE1700 Programmering

    BYTS1401 Byggeteknikk

  • Required preliminary courses

    Ingen utover opptakskrav.;;

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har;studenten;følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;

     ;

    Kunnskap ;

    Studenten har kunnskap om:

    • ingeniørens rolle i moderne arbeidsprosesser som benyttes i byggenæringen med økt bruk av digitale verktøy
    • grunnleggende teori rundt Lean Design, Virtual Design and Construction (VDC), Building Information Modelling (BIM) og fasefordeling I et prosjekt
    • ulike roller og ansvar som er involvert i en tverrfaglig samhandlingsmodell
    • nødvendigheten av god planlegging og samhandling i prosjekt

     ;Ferdigheter ;

    Studenten kan:

    • sette opp en Work Breakdown Structure (WBS) (Prosjektnedbrytningsstruktur (PNS) på norsk) og har forståelse for fordeling av ulike aktiviteter i et prosjekt ;
    • lage prosesskart som tydeliggjør roller og ansvar under modellering og leveranser i byggeprosjekter
    • bruke programvarer til å visualisere og presentere modell og andre relevante BIM-filer
    • anvende prinsipper fra Virtual Design and Construction (VDC), smidige praksiser («agile practice») og annen prosjektstyring
    • gjennomføre en Integrated Concurrent Engineering (ICE) sesjon
    • etablere måleparametre for samhandling og måle disse fortløpende i byggeprosjekter
    • evaluere muligheter ved tverrfaglig samhandling i modell

     ;

    Generell kompetanse  ;

    Studenten har generell kompetanse om:

    • muligheter og begrensninger i tverrfaglig samhandling og modellbruk
    • medmenneskelige ferdigheter
    • bruk av analoge og digitale verktøy for å løse utfordringer
    • organisatoriske og teknologiske utfordringer ved tverrfaglig samhandling i modell
    • byggeprosjekters kompleksitet og behovet for tverrfaglighet
  • Teaching and learning methods

    Emnet er prosjektbasert og benytter problembasert læring som pedagogisk tilnærming. Studentene får være aktive deltakere i utvikling av kunnskap. Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger før gruppearbeid med veiledning, prosjektarbeid, en-til-en samtale med veileder, seminarer og øvinger i digitale samhandlingsrom. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på campus vil hovedsakelig bli brukt til en-til-en-samtale, oppgaveløsning og gruppearbeid.;

  • Course requirements

    • 3 øvinger i gruppe. Det forventes at studentene bruker ca 4 timer per øving.
    • ;1 muntlig gruppepresentasjon (maks 45min)
    • 3 individuelle øvinger

  • Assessment

    3 øvinger i gruppe. Alle deler vektes likt.

    Alle 3 øvingene må være gjennomført og bestått for å få bestått i emnet.

    Eksamensresultatet kan påklages. Ved ny/utsatt eksamen kan en forbedret versjon av arbeidene leveres.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Bestått / ikke bestått.;;

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.;;