Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3620 Road and Railway Engineering Course description
- Course name in Norwegian
- Vei- og jernbaneteknikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The student becomes acquainted with the basic principles to design asphalt pavements and road construction and gets a general introduction to railway engineering.
Recommended preliminary courses
Contact lecturer approves the exam after recommendation from practical training supervisor. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer , og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om profesjonsutvikling, profesjonsidentitet og om profesjonsetiske dilemmaer
- har kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om veiledning- og rådgivingsrollen i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- har avansert kunnskap om vurdering av elevers læring og utvikling og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy på individ- og systemnivå
- har kunnskap om pedagogisk og spesialpedagogisk endringsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk reflektere over profesjonsetiske utfordringer og anvende kompetansen i profesjonsutøvelsen
- kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers utvikling og læring
- kan anvende grunnleggende rådgivning og veiledningsstrategier ved spesialpedagogiske problemstillinger i møte med elever og foreldre, kolleger, samt hjelpeapparatet
- kan delta i interprofesjonelt samarbeid med eksterne tjenester og hjelpeinstanser
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger med henblikk på endringsarbeid, kunne justere og utvikle egen praksis og bidra til både kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig den pedagogiske og spesialpedagogiske kunnskapsbasen for å fremme inkluderende læringsfelleskaper
- har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for veiledning og rådgivning ved pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid
Course requirements
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the patients’ subjective experiences of disease and suffering and the importance of hope amidst serious illness
- can describe an account of nursing care for medical or surgical treatment
- is familiar with various documentation systems in nursing
- can describe the phenomena pain, treatment of pain and pain relief
- can describe measures to preserve life and health in the event of major accidents and in crisis and disaster situations
Skills
The student
- can systematically map and assess the patient's resources, problems and needs as well as implement measures, and evaluate and document effects (the nursing process)
- can describe for and perform person-centered nursing related to the current patient situation
- can use current clinical mapping and communication tools and be able to justify measures in the practice of nursing
- can document in clinical documentation systems using standardised terminology
- can carry out and assessing relevant nursing procedures
- can apply relevant medical technology in the practical performance of nursing
- can recognise stress and crisis situations in the event of loss and disease and adapting communication based on this
- can communicate with patients and next-of-kin adapted to the level of development/cognitive function and the condition
- can masters HRL and general first aid according to the ABCDE principle
- can implement measures in the event of sub-acute and acute incidents
- can identify ethical dilemmas in practice and reflect on different choices of action
General competence
The student
- can integrate knowledge from pathophysiology and pharmacology in the performance of nursing
- can reflect on responsible drug administration at an individual and systematic level
- can demonstrate responsibility, engagement, independence and can follow professional ethical guidelines when encountering patients, next-of-kin and colleagues
- can reflect on his/her own professional practice and progression
- can reflect on how culture and a cultural understanding can be significant in assessments, planning, performance and evaluation of nursing
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på sju dager, i form av en fagartikkel, etter selvvalgt tema innen emnet på 5000 ord +/- ti prosent. I fagartikkelen skal kandidaten ta i bruk kunnskapsstoff fra pensum og knytte fagstoffet til profesjonsutøvelsen.
Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten levere en ny fagartikkel.
Grading scale
Assessment in practical training.
The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the practical training. Students’ practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.
If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.
Examiners
Not relevant.
Course contact person
Pass-fail.
Overlapping courses
- Completed course SYKK/SYKP1410 Diseases and Health Deficits, 13 credits.
- Passed course SYKK/SYKP1310 Administration of Medicine, 2 credits.