EPN-V2

BYVE3615 Architecture and Design Course description

Course name in Norwegian
Byggeskikk, arkitektur og design
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

The course will provide a basis for developing an understanding of and the ability to assess the aesthetics, styles and architecture of our built-up environment and historical development to date. The course will develop students insight into the concept of building tradition and the adaptation of new buildings and building projects to their surroundings. It will also give students knowledge of the constructional history of architecture.

Elective courses are set up under precondition that there are enough students in the course.

Required preliminary courses

No requirements.

Learning outcomes

Knowledge

The student:

  • has knowledge of the historical development of building architecture in Norway and Europe, and has learnt to identify the most important architectural styles
  • has knowledge of constructional architectural history
  • has knowledge of the main characteristics of and differences between local building traditions in Norway
  • has knowledge of the historical development of urban planning and the design of street networks and outdoor spaces in built-up environments
  • has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions in order to develop good residential environments

Skills

The student:

  • is capable of seeing a building project from the architect's perspective when designing and dimensioning a building
  • is capable of making the right choices in connection with planning and building applications by using his/her knowledge of architecture, building traditions and aesthetics, and of ensuring good adaptation to the existing built-up environment, the scenery and the surroundings
  • is capable of meeting the Planning and Building Act-s requirements for building traditions and aesthetics
  • understands how building traditions and aesthetics can be addressed in building projects, and particularly in connection with urban renewal/regeneration (balconies, retrofitting of insulation, noise barriers), densification, annexes/extensions etc.
  • has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions

General competence

  • The student:is capable of making sensible choices in connection with planning and building applications based on an overall assessment of the many requirements for aesthetics and compliance with building tradition
  • benefits from his/her knowledge of constructional architectural history when designing buildings
  • is capable of proposing more sustainable urban development

Teaching and learning methods

Lectures, assignments, city walks, excursions and inspections of building environments and building projects in Oslo. Visual architectural documentation from films, slides etc. Lectures by students. Canvas software is used as an aid.

Course requirements

Emnet gir en innføring i datainnsamling, bruk og analyse av geografisk informasjon ifm. vegprosjektering og arealplanlegging. Emnet gir også en innføring i trafikkteknikk og konsekvenser av trafikk. Emnet gir en introduksjon til Vegvesenets retningslinjer for geometrisk utforming av veger.

Assessment

Statistikk gir sammen med de andre realfagene det fundamentale grunnlaget for ingeniørfagene. Dette emnet skal gi studenten forståelse for statistiske og sannsynlighetsteoretiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser innen eget fagfelt og ingeniørfag generelt.

Måleteknikk omhandler grunnleggende prinsipper for måleteori, måling av inneklimaparametere samt måling i ventilasjonsanlegg. Ved alle typer målinger skal studentene kunne vurdere usikkerheten ved målingen og sette opp et usikkerhetsbudsjett.

I elektroteknikk skal studentene lære det teoretiske grunnlaget for å kunne beregne strøm, spenning og effekt i elektriske kretser, forstå strukturen i elektrotekniske anlegg, forstå elektrotekniske tegninger og få kjennskap til lover og forskrifter. Emnet skal gi studentene innsikt i elektriske anlegg relatert til inneklima og optimal energibruk.

Permitted exam materials and equipment

Ingen ut over opptakskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes under veiprosjektering
  • har grunnleggende kunnskaper om vegers linjeføring og geometriske utforming
  • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veiutbygging
  • har kunnskap om grunnleggende trafikkteknikk

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende geografisk informasjon og planlegge enkle vegprosjekter ved hjelp av dataverktøy
  • kan anvende vegnormalen 017 til beregning av vegers linjeføring
  • kan benytte totalstasjon, GNSS-utstyr og beregningsmetoder som er vanlige ved innmåling og utsetting av punkter ifm. veiprosjekter

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veiprosjektering
  • forstå dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
  • skal kunne utforme en veg og plassere denne riktig i terrenget
  • organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter bygd opp etter vitenskapelige prinsipper, hvor det også inngår å kunne bruke referanse-håndteringssystem (EndNote, RefMan eller tilsvarende)

Examiners

Forelesninger, øvinger, laboratorieøvinger og ekskursjon. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer og/eller studentassistent.

Course contact person

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 innleveringsoppgaver i form av regneoppgaver, én for hvert av temaene elektroteknikk og måleteknikk og en i statistikk
  • 4 laboratorieoppgaver i gruppe. Oppgavene dekker elektroteknikk og måleteknikk.