Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3605 Hydroelectric Power Course description
- Course name in Norwegian
- Vannkraftteknikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på emnet BYPE1100 Fysikk og mekanikk
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan grunnleggende hydrologi og hydraulikk for å forstå vannets kretsløp og egenskaper, herunder flomhydrologi
- kan de grunnleggende begreper og beregningsmetoder for konstruksjoner i vassdrag
Ferdigheter
Studenten:
- kan benytte seg av de viktigste normer og retningslinjer for konstruksjoner i vassdrag
- kan estimere tilgjengelig vannmengde for kraftproduksjon i et vassdrag
- kan dimensjonere og stabilitetsberegne dammer og øvrige vassdragstekniske konstruksjoner
- kan optimalisere kraftverk mht. produksjon og energibetraktninger
- kan redegjøre for de vanligste turbintyper, deres funksjon og spesielle egenskaper
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjøre selvstendige vurderinger av et planlagt kraftverk, valg av damtype, installasjon og estimert produksjon
- kan vurdere miljøfaglige spørsmål mht. utbygging av vannkraftverk
Teaching and learning methods
I dette emnet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om FoU-strategier og fordype seg teoretisk og praktisk i eget fagområde som en forberedelse til bacheloroppgaven.
I dette semesteret legges det i tillegg til rette for internasjonalisering der studentene oppfordres til å søke fordypningskompetanse i andre land enn Norge.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- · 6 øvinger.
Assessment
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten:
- kjenner nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området (K5)
- kjenner gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen (K1)
- kjenner yrkesopplæring og yrkesutøvelse i et historisk og kulturelt perspektiv (K3)
Ferdigheter
Studenten:
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget fagområde (F4)
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk forskningsbasert pedagogisk utviklingsarbeid og yrkesfaglig fordypning innen eget fagområde (F6)
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante og forskningsetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1/G2)
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i arbeidet med forskning og utviklingsarbeid innenfor yrkesopplæring- og utdanningsfeltet (G3)
kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i arbeidet med yrkesfaglig fordypning innen eget fagområde for å møte fremtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv (G3)
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, innsamling og presentasjon av faglitteratur og individuell veiledning i forbindelse med utvikling av litteraturliste til muntlig eksamen.
Examiners
Studentene skal
- skrive og levere veiledningsdokumenter etter retningslinjer gitt av faglærer før avtalt obligatorisk veiledning. Veiledningsdokumentene er utkast og skal vise studentenes problemstillinger, valg av litteratur og oppbygging av den muntlige eksamenspresentasjonen. Det er ikke krav til eksplisitt omfang, men innholdet i innleveringene må gi mulighet for effektiv veiledning
- Endelig litteraturliste som godkjennes av fagansvarlig etter dialog med studentene. Det beregnes 60 sider litteratur per studiepoeng
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en ganger.
Krav til deltakelse:
- jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
- Studenter som dokumenterer deltakelse, praksis, kurs, bedriftsbesøk eller yrkesopplæring i andre land er fritatt for kravet til deltakelse, etter avtale med faglærer.
Praksis
Studentene skal gjennomføre 10 dagers yrkespraksis knyttet til fordypning i eget fagområde. Gjennomføring av yrkespraksis beskrives i programplanen under Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.