EPN-V2

BYVE3605 Hydroelectric Power Course description

Course name in Norwegian
Vannkraftteknikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger på emnet BYPE1100 Fysikk og mekanikk

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan grunnleggende hydrologi og hydraulikk for å forstå vannets kretsløp og egenskaper, herunder flomhydrologi
  • kan de grunnleggende begreper og beregningsmetoder for konstruksjoner i vassdrag

Ferdigheter

Studenten:

  • kan benytte seg av de viktigste normer og retningslinjer for konstruksjoner i vassdrag
  • kan estimere tilgjengelig vannmengde for kraftproduksjon i et vassdrag
  • kan dimensjonere og stabilitetsberegne dammer og øvrige vassdragstekniske konstruksjoner
  • kan optimalisere kraftverk mht. produksjon og energibetraktninger
  • kan redegjøre for de vanligste turbintyper, deres funksjon og spesielle egenskaper

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre selvstendige vurderinger av et planlagt kraftverk, valg av damtype, installasjon og estimert produksjon
  • kan vurdere miljøfaglige spørsmål mht. utbygging av vannkraftverk

Teaching and learning methods

I dette emnet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskap om FoU-strategier og fordype seg teoretisk og praktisk i eget fagområde som en forberedelse til bacheloroppgaven.

I dette semesteret legges det i tillegg til rette for internasjonalisering der studentene oppfordres til å søke fordypningskompetanse i andre land enn Norge.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • · 6 øvinger.

Assessment

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området (K5)
  • kjenner gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen (K1)
  • kjenner yrkesopplæring og yrkesutøvelse i et historisk og kulturelt perspektiv (K3)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget fagområde (F4)
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk forskningsbasert pedagogisk utviklingsarbeid og yrkesfaglig fordypning innen eget fagområde (F6)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante og forskningsetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer (G1/G2)
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i arbeidet med forskning og utviklingsarbeid innenfor yrkesopplæring- og utdanningsfeltet (G3)

kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i arbeidet med yrkesfaglig fordypning innen eget fagområde for å møte fremtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv (G3)

Grading scale

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver, innsamling og presentasjon av faglitteratur og individuell veiledning i forbindelse med utvikling av litteraturliste til muntlig eksamen.

Examiners

Studentene skal

  • skrive og levere veiledningsdokumenter etter retningslinjer gitt av faglærer før avtalt obligatorisk veiledning. Veiledningsdokumentene er utkast og skal vise studentenes problemstillinger, valg av litteratur og oppbygging av den muntlige eksamenspresentasjonen. Det er ikke krav til eksplisitt omfang, men innholdet i innleveringene må gi mulighet for effektiv veiledning
  • Endelig litteraturliste som godkjennes av fagansvarlig etter dialog med studentene. Det beregnes 60 sider litteratur per studiepoeng

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en ganger.

Krav til deltakelse:

  • jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
  • Studenter som dokumenterer deltakelse, praksis, kurs, bedriftsbesøk eller yrkesopplæring i andre land er fritatt for kravet til deltakelse, etter avtale med faglærer.

Praksis

Studentene skal gjennomføre 10 dagers yrkespraksis knyttet til fordypning i eget fagområde. Gjennomføring av yrkespraksis beskrives i programplanen under Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.