Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3500 Water Engineering Course description
- Course name in Norwegian
- Vann- og miljøteknikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om profesjonsetiske perspektiver på barn og barndom, pedagogisk grunnsyn og pedagogikkens egenart i barnehagesammenheng
- har kunnskap om didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
- har fordypet kunnskap om teorier og forskning knyttet til barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om danning og demokratiske prosesser i barnehagen
- har kunnskap om språklig og kulturelt mangfold, inkludert samiske perspektiver på barndom
- har kunnskap om barn med særskilte behov, barns seksualitet, kjønn og identitetsdanning samt hvordan tilrettelegge for inkluderende pedagogiske praksiser i barnehagen
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og lede pedagogisk arbeid med barn på måter som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag og spørsmål som gjelder mangfold og inkludering og bruke dette som en ressurs i pedagogisk arbeid med barn
- kan delta i lek sammen med barn, støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke- og læringsmiljø
- har evne og vilje til å skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner med hvert enkelt barn og barnegruppa
- kan vise evne og vilje til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
- kan reflektere over egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig
- kan utøve profesjonelt skjønn i samspill med barn og vise grunnleggende toleranse, interesse og respekt for barn uavhengig av alder, kjønnsidentitet, etnisitet, utseende, funksjonsevne, seksuell orientering, eller sosial-, kulturell-, religiøs- og livssynsbasert tilhørighet
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns rettigheter basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- kan analysere og tenke kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis, samt over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- kan analysere og reflektere kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns utvikling, lek, læring og danning
Required preliminary courses
ABIO6000/MAABI4000, Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap 10 stp., must have been approved in order for a student to be permitted to take the exam for this course.
Learning outcomes
Individuell muntlig eksamen.
Eksamen består av en 10 minutter PowerPoint-presentasjon av et tildelt tema og 10 minutter samtale om fagstoff knyttet til emnet. Tema tildeles tidlig i semesteret.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Tildelt tema fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Teaching and learning methods
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- Participation and presentation of master project in at least two seminars during the year
- Participation in planning and carrying out of the public presentation of the master’s Project.
Course requirements
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Assessment
Supervised individual written exam, 6 hours.
Permitted exam materials and equipment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.
De tre eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskrift/vitnemål sammen med tittel på masteroppgaven og navn på studieretningen.
Det kan framsettes klage på del 1 masteroppgaven. Del 2 og 3 er definert som praktisk/muntlig eksamen og eksamensresultatet kan derfor kun påklages med grunnlag i formelle feil.
Grading scale
- Pedagogisk grunnsyn og pedagogisk praksis
- Didaktikk og pedagogisk dokumentasjon
- Danning og demokratiske prosesser
- Perspektiver på barns utvikling og læring
- Syn på lek og lekteorier
- Kulturelt og språklig mangfold, samiske perspektiver på barndom
- Barn med særskilte behov, inkludering
- Barns seksualitet, kjønn og identitet
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.