EPN-V2

BYVE3500 Water Engineering Course description

Course name in Norwegian
Vann- og miljøteknikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Emnet tar for seg innføring i grunnleggende temaer innen vann- og miljøteknikk. Målet er å gi studentene basiskunnskaper og ferdigheter innen planlegging, prosjektering, drift og vedlikehold av vannforsynings-, avløpsanlegg og avfallssystemer.

Emnet gir også en bred innføring i planlegging, prosjektering, analyser, modellering og utredning av bærekraftig overvannshåndtering og aktuelle renseløsninger for overvann.

Emnet forutsetter obligatorisk deltakelse i laboratorieundervisning i bruk av egnet programvare som for eksmpel GIS (Mike Urban), PCSWMM, HEC-RAS samt deltakelse i befaringer og utflukter.

Required preliminary courses

Emnet;Grafikk og digitale medier;bygger videre på;praktisk estetiske;ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i;ulike;grafiske teknikker,;og egnede digitale programvarer.;;

Emnet;;gir;et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor;høytrykk, dyptrykk og plantrykk,;samt;;innsikt;i;grafikkens;historie.;

Digitale;medier;vil bli;brukt;både som forberedelse;til;grafiske bildeuttrykk,;og;som selvstendig;uttrykksform.;;

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer;
  • har innsikt i ulike;digitale;programvarer;;
  • har kunnskap om;relevante materialer, teknikker og;redskaper,;og;vedlikehold av;disse.

Ferdigheter

Studenten;;

  • skal kunne;benytte,;relevante materialer,;redskaper og;teknikker;innenfor;høytrykk, dyptrykk og;plantrykk.;;;
  • skal kunne bruke;digitale medier;i forberedelse;til grafiske uttrykksformer, og som;selvstendig;;digitalt;uttrykk;
  • skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.;
  • skal kunne benytte;relevant teori i forhold til;eget;skapende arbeid

Generelle kompetanse;;

Studenten;​​

  • kan tilrettelegge for undervisning;i grafikk og digitale medier;
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv;

Teaching and learning methods

I emnet benyttes arbeidsformer som;forelesninger,;demonstrasjoner,;gruppe-;og individuelt;verkstedsarbeid.;

Det forventes at;studenten tar;ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut;over pensum.;;

Det benyttes;varierte arbeids- og undervisningsformer, for å;ivareta vekselspillet mellom skapende handling;og;teoretisk forståelse, samt;gjennomgående;fagdidaktiske refleksjoner.;

Course requirements

Ingen

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet. Kravet om;tilstedeværelse;må være innfridd;før studenten kan;fremstille;seg til eksamen.;;

Assessment

Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen

Eksamensoppgaven består av et;praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet;tar utgangspunkt i et gitt tema;innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på;2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten. Begge deler leveres samlet.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.