Programplaner og emneplaner - Student
BYVE3500 Water Engineering Course description
- Course name in Norwegian
- Vann- og miljøteknikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg innføring i grunnleggende temaer innen vann- og miljøteknikk. Målet er å gi studentene basiskunnskaper og ferdigheter innen planlegging, prosjektering, drift og vedlikehold av vannforsynings-, avløpsanlegg og avfallssystemer.
Emnet gir også en bred innføring i planlegging, prosjektering, analyser, modellering og utredning av bærekraftig overvannshåndtering og aktuelle renseløsninger for overvann.
Emnet forutsetter obligatorisk deltakelse i laboratorieundervisning i bruk av egnet programvare som for eksmpel GIS (Mike Urban), PCSWMM, HEC-RAS samt deltakelse i befaringer og utflukter.
Required preliminary courses
Emnet;Grafikk og digitale medier;bygger videre på;praktisk estetiske;ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i;ulike;grafiske teknikker,;og egnede digitale programvarer.;;
Emnet;;gir;et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor;høytrykk, dyptrykk og plantrykk,;samt;;innsikt;i;grafikkens;historie.;
Digitale;medier;vil bli;brukt;både som forberedelse;til;grafiske bildeuttrykk,;og;som selvstendig;uttrykksform.;;
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;
Kunnskap;
Studenten;
- har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer;
- har innsikt i ulike;digitale;programvarer;;
- har kunnskap om;relevante materialer, teknikker og;redskaper,;og;vedlikehold av;disse.
Ferdigheter
Studenten;;
- skal kunne;benytte,;relevante materialer,;redskaper og;teknikker;innenfor;høytrykk, dyptrykk og;plantrykk.;;;
- skal kunne bruke;digitale medier;i forberedelse;til grafiske uttrykksformer, og som;selvstendig;;digitalt;uttrykk;
- skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.;
- skal kunne benytte;relevant teori i forhold til;eget;skapende arbeid
Generelle kompetanse;;
Studenten;
- kan tilrettelegge for undervisning;i grafikk og digitale medier;
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv;
Teaching and learning methods
I emnet benyttes arbeidsformer som;forelesninger,;demonstrasjoner,;gruppe-;og individuelt;verkstedsarbeid.;
Det forventes at;studenten tar;ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut;over pensum.;;
Det benyttes;varierte arbeids- og undervisningsformer, for å;ivareta vekselspillet mellom skapende handling;og;teoretisk forståelse, samt;gjennomgående;fagdidaktiske refleksjoner.;
Course requirements
Ingen
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet. Kravet om;tilstedeværelse;må være innfridd;før studenten kan;fremstille;seg til eksamen.;;
Assessment
Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen
Eksamensoppgaven består av et;praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet;tar utgangspunkt i et gitt tema;innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på;2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten. Begge deler leveres samlet.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.