EPN-V2

BYTS3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

The bachelor's thesis is the concluding course in the engineering programme. The students choose the topic for their theses and the work is carried out in a group which usually comprises 3 or 4 students. It will give students training in carrying out a large project independently and in using relevant methodology tools, and will be organised so that the students are able to use knowledge and skills from several fields.

It is highly recommended to write the bachelor's thesis in collaboration with an industry partner based on an industry project. The bachelor's thesis is normally carried out in cooperation with business and industry or other institutions. It must be grounded in real engineering questions that are relevant to the chosen programme option, and it can be related to design or contractor operations, or to a research or development project.

The bachelor's thesis is based on knowledge acquired through all five previous semesters.

Required preliminary courses

Emnet består av praksisstudier som bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1. Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger i forbindelse med jordmorvirksomhet i føde- og barselavdeling. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden.

Emnet går over 13 uker inkludert introduksjon og etterarbeid. Innholdet vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil tilby varierte arenaer for praksis.

Emnet går samtidig med MAJOPRA2 over totalt 20 uker. Dette tilpasses det enkelte praksissted.

Learning outcomes

  • Bestått emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1.
  • Arbeidskrav i MAJO4100 Kvinnehelse- seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være godkjent.

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi og patofysiologi i fødsel- og barselsituasjoner
  • vurdere psykososiale prosesser i fødsel, barseltid og familiedannelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige juridiske og etiske retningslinjer
  • kan anvende og analysere relevante prosedyrer, metoder og medisinske hjelpemidler
  • kan legge til rette for, analysere og fremme normale fødsels- og barselforløp og har kompetanse til å reagere i situasjoner som avviker fra det normale
  • kan anvende og analysere relevante metoder for lindring av fødselssmerte under veiledning
  • kan analysere behov for å utføre kunnskapsbasert veiledning om amming og ernæring
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i utvikling av faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere sammenhenger mellom fysiske, psykososiale og kulturelle aspekter og utvikling av svangerskap, fødsel og familiedannelse
  • kan analysere og forholde seg kritisk til egen jordmorfaglig kompetanse og kompetanseutvikling
  • kan gjennomføre jordmorfaglige arbeidsoppgaver som fremmer samarbeid og brukermedvirkning, og tilkjennegir respekt og forståelse for kulturelt mangfold
  • kan kommunisere med brukere, medstudenter og fagfellesskapet om faglige problemstillinger relatert til fødsel, barsel og familiedannelse

Course requirements

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Assessment

The assessment of learning outcomes will be based on the project execution and report, the oral and visual presentation, including a poster presentation in plenary session and an oral individual examination.

1) The report counts for 80%. A group of 3 or 4 students normally cooperate on the bachelor's thesis. In exceptional cases (illness, top sport) and on application, students can be permitted to write the bachelor's thesis alone.

2) The execution and oral and visual presentation in the group and the oral individual examination count for 20%.

The exam results in part 1) can be appealed. The exam results in part 2) cannot be appealed.

Both parts of the exam must be awarded grade E or better for the student to pass the course.

Permitted exam materials and equipment

All aids are allowed as long as source reference rules are followed.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Course contact person

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, samt sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.