Programplaner og emneplaner - Student
BYTS2601 Geomatics and Road Planning Course description
- Course name in Norwegian
- Geomatikk og veiplanlegging
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Individual written exam, three hours.
The result of the exam can be appealed.
Recommended preliminary courses
Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes under veiprosjektering
- har grunnleggende kunnskaper om vegers linjeføring og geometriske utforming
- har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veiutbygging
- har kunnskap om grunnleggende trafikkteknikk
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende geografisk informasjon og planlegge enkle vegprosjekter ved hjelp av dataverktøy
- kan anvende vegnormalen 017 til beregning av vegers linjeføring
- kan benytte totalstasjon, GNSS-utstyr og beregningsmetoder som er vanlige ved innmåling og utsetting av punkter ifm. veiprosjekter
Generell kompetanse
Studenten:
- kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veiprosjektering
- forstå dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
- skal kunne utforme en veg og plassere denne riktig i terrenget
- organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter bygd opp etter vitenskapelige prinsipper, hvor det også inngår å kunne bruke referanse-håndteringssystem (EndNote, RefMan eller tilsvarende)
Teaching and learning methods
Forelesninger, øvinger, laboratorieøvinger og ekskursjon. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer og/eller studentassistent.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 innleveringsoppgaver i form av regneoppgaver, én for hvert av temaene elektroteknikk og måleteknikk og en i statistikk
- 4 laboratorieoppgaver i gruppe. Oppgavene dekker elektroteknikk og måleteknikk.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet.
Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Permitted exam materials and equipment
Hjelpemidler vedlagt eksamensoppgaven. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has acquired an understanding of the key concepts of heat transfer, as well as the principles of the various heat transfer modes
- is familiar with and is capable of determining the heat conduction equation (three-dimensional, transient) with boundary conditions and initial conditions
- is familiar with stationary heat conduction (one and two-dimensional) in Cartesian, and cylindrical coordinates
- is capable of addressing internal heat sources and use of thermal networks
- is familiar with transient (non-stationary) heat conduction, and is capable of solving simple problems (Lumped system, zero dimensional)
- is capable of using computational methods of calculating heat conduction (one, two or three dimensional, transient), using the finite difference method
- masters explicit and implicit formulation of transient problems
- is able to calculate external and internal forced convection, addressing boundary layers and drawing velocity and temperature profiles. Empirical correlations are used.
- is capable of analysing parallel-flow and counter-flow heat exchangers by using logarithmic mean temperature differences and ε-NTU methods. Familiar with fouling
- has insight into simple radiation physics and thermal radiation between solid surfaces. Black/grey surfaces are considered
Skills
The student is capable of:
- carrying out necessary calculations for engineering analysis of heat transfer in real-life structures, including buildings and heat exchangers, and elsewhere
- calculating heat conduction in solid elements, for example in walls (heat flow and temperature profiles)
- calculating convective heat transfer (convection) between a solid element and a fluid
- calculating heat transfer between solid surfaces caused by thermal radiation
- calculating heat transfer between hot and cold fluids in heat exchangers
General competence
The student is capable of:
- contributing to the work of developing new technology on the basis of an understanding of mathematical modelling and //solving physical problems
- solving interrelated problems linked to heat transfer, thermodynamics and fluid mechanics. This will form a basis for calculating the power requirements and energy needs of a building etc.
- assessing whether calculation results are reasonable
Course contact person
Daniel Bjerkan
Overlapping courses
Gradert skala A-F.