EPN-V2

BYTS2300 Construction Theory Course description

Course name in Norwegian
Konstruksjonslære
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

The course covers supplementary parts of basic mechanics, different methods of dealing with statically indeterminate structures, as well as the functions of different structures. The unit load method and the importance of rigidity are key concepts. Common structural elements of different load-bearing systems are also discussed. Necessary sections from Norwegian standards NS-EN 1990 and 1991 will be reviewed to form a basis for the design process. The course also gives an introduction to design of simple steel-, timber- and concrete cross sections.

Recommended preliminary courses

Bachelorstudiet i sykepleie er en treårig profesjonsutdanning (180 studiepoeng). Fullført studium kvalifiserer til bachelor i sykepleie (Bachelor of Nursing). Fullført studium gir grunnlag for autorisasjon som sykepleier i henhold til lov om helsepersonell.

Formålet med sykepleie er å fremme helse, forebygge, behandle, mestre sykdom og lindre lidelse. Sykepleie er basert på humanistiske verdier og er både et kunnskapsområde og en profesjon. Sykepleie omfatter kunnskap om fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle dimensjoner ved mennesket. OsloMet har det største sykepleiefaglige forskningsmiljøet i Norge. Forskning om pasienters opplevelser og reaksjoner på sykdom og lidelse står sentralt, sammen med hva som kan støtte pasienter til en sunn livsstil og til å mestre sykdom. Pasientsikkerhet vil være et sentralt område i utdanningen.

Sykepleieutdanningens kunnskapsgrunnlag er sammensatt av sykepleievitenskap, naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humanistiske fag. Utdanningen bygger på et helhetlig menneskesyn med humanistiske verdier. Kravet til deg etter endt bachelorutdanning er at du handler faglig og etisk forsvarlig. Gjennom studietiden får du erfaring med pasienter i spesialisthelsetjenesten, i kommuner og i bydeler. OsloMet samarbeider med landets mest kompetente behandlingsmiljøer og våre hovedsamarbeidspartnere er Oslo universitetssykehus, Akershus universitetssykehus og Oslo kommune og kommunene på Romerike.

Sykepleiere møter mennesker i alle aldre, med ulike sykdomstilstander, skader og funksjonsnivå. I storbyen og dens nærområder er det et rikt mangfold med en etnisk og kulturelt sammensatt befolkning. I studietiden vil du møte dette mangfoldet og lære å yte helsehjelp i samsvar med pasientenes kulturelle og språklige bakgrunn. Sykepleie omfatter blant annet sykepleiefaglige og medisinske prosedyrer, pleie og omsorg, helseveiledning og informasjon, samt tilrettelegging i et helsefremmende miljø. Sykepleiere arbeider individrettet, på gruppenivå og tverrsektorielt på systemnivå.

Personsentrert sykepleie utøves gjennom kunnskapsbaserte og resonnerende prosesser hvor både kartlegging, vurdering, beslutning og evaluering inngår. Yrkesgruppen bidrar i tverrprofesjonelt samarbeid og har medansvar for å sikre at habilitering- og rehabiliteringsprosesser ivaretar brukerens behov for koordinerte og sammenhengende tjenester.

Programplanen for studiet bygger på forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger fastsatt av Kunnskapsdepartementet og forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet med hjemmel i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Relevans for arbeidsliv

Bachelorgraden i sykepleie kvalifiserer for arbeid i alle deler av helsetjenesten: sykehus, helsehus, sykehjem, hjemmesykepleie, forebyggende helsearbeid, bedriftshelsetjeneste, offshore, ambulansetjenesten og internasjonale hjelpeorganisasjoner. Utdanningen er også relevant for stillinger i næringslivet.

Relevans for videre studier

Bachelorutdanningen kvalifiserer også til videre studier på masternivå.

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has in-depth knowledge of statically determinate and indeterminate structures
  • has broad knowledge of the functions of a selection of common structures
  • is familiar with the design process and relevant standards
  • is familiar with bracing principles for buildings
  • is familiar with the design principles for steel-, timber- and concrete structures

Skills

The student is capable of:

  • calculating shear stresses in beams
  • applying the unit load method to calculate statically indeterminate structures and calculating deformation using the reduction postulate
  • calculating load distribution in bracing systems
  • calculating temperature effects in simple structures
  • determining relevant loads and load combinations in accordance with standards
  • designing simple steel-, timber- and concrete cross sections
  • performing simple static calculations using computer program 

General competence

The student is capable of:

  • planning and carrying out the first design phase for a building, including assessment of the load distribution to the different structures
  • assessing and analysing various load-bearing systems
  • evaluating and verifying the output from computer program

Teaching and learning methods

Lectures and supervision of assigned exercises. The course also includes practical exercises in the classroom / computer lab.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 5 of 7 individual exercises
  • participation in software lab course (4 hours)
  • 1 group assignment in practical lab, 3-5 page report

Assessment

Individual written exam, 3 hours

The result of the exam can be appealed.

A resit or rescheduled exam may take the form of an oral exam. If oral exams are used for resits or rescheduled exams, the exam results cannot be appealed.

Permitted exam materials and equipment

All aids enclosed with the exam question paper, writing- and drawing materials, and a handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Course contact person

Eivind Johnsen