Programplaner og emneplaner - Student
BYTS2300 Construction Theory Course description
- Course name in Norwegian
- Konstruksjonslære
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
The course covers supplementary parts of basic mechanics, different methods of dealing with statically indeterminate structures, as well as the functions of different structures. The unit load method and the importance of rigidity are key concepts. The most common structural elements of different load-bearing systems are also discussed. Necessary sections from Norwegian standards NS-EN 1990 and 1991 will be reviewed to form a basis for the design process. The course also gives an introduction to design of simple steel-, timber- and concrete cross sections.
-
Recommended preliminary courses
BYPE1600 Mechanics
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sykepleierens helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og lindrende funksjon, inkludert kunnskap om palliasjon
- kan utdype aldringsprosesser og eldres særegne behov
- kan begrunne kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og styrke pasientens egne ressurser i sykdomsforløpet
- kan utdype personsentrert sykepleie
- kan gjøre rede for ledelse og organisering av helsetjenesten
- kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser, implementering og kontinuerlig forbedringsarbeid
- kan utdype utfordringene rundt informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- organisere, lede og koordinere sykepleie til en gruppe pasienter
- beherske relevant, medisinsk teknisk utstyr og sykepleieprosedyrer
- beherske smittevernstiltak for å forhindre spredning av uønskede mikrober
- beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons-, og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen
- reflektere over og håndtere etiske problemstillinger, samt justere egen praksis i sin tjenesteutøvelse
- beherske legemiddelhåndtering og vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polyfarmasi og pasientens tilstand
- anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse, internkontroll, rett til øyeblikkelig vurdering og behandling
- informere, undervise og veilede pasienter og pårørende om problemer som oppstår ved sykdom, lidelse og død
- anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
- anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
- tilpasse sin kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov
- kan anvende kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer og initiere slik samhandling
- kan formidle synspunkter og dele erfaringer med andre innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende basert på respekt, medbestemmelse og integritet
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med eldre mennesker
-
Teaching and learning methods
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) foregår i sykehjem veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (1 uke) kan være simulering, ferdighetstrening og forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.
-
Course requirements
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Studieoppgave 1 Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleie knyttet til en primærpasient
- Studieoppgave 2 Kunnskapsbasert praksis (KBP)
-
Assessment
Vurdering i praksis
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter som er gjort gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for å bestå praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
-
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
-
Grading scale
Bestått-Ikke bestått.
-
Examiners
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
-
Course contact person
Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/SPRA1, 2 og 6.