EPN-V2

BYTS2300 Construction Theory Course description

Course name in Norwegian
Konstruksjonslære
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Course history

Introduction

Ingen utover opptakskrav

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal:

Kunnskap

· Forstå sammenhengen mellom systemers impulsrespons og frekvensrespons

· Forstå at bilder er 2D signaler og kan analyseres på tilsvarende måte som tidssignaler.

· Forstå sammenhengen mellom oppløsning, impulsrespons, punktspredefunksjon og frekvensrespon

· Vite hvordan bølger beskrives og forstå refleksjon, brytning og dempning av bølger

· Forstå hvordan et ultralydbilde blir dannet, hvordan signalene sendes og mottas

· Forstå hvordan Røntgenstråler genereres og et røntgenbilde blir dannet

· Forstå hvordan tomografiske data blir samlet inn og hvordan de brukes til rekonstruksjon av bildet, både i røntgen og nukleærmedisinske CT bilder

· Forstå prinsippene for magnetisk resonans og hvordan bildene dannes i MRI.

Ferdigheter

  • Kan beskrive og analysere signaler vha. Fouriertransformen.

· Være i stand til å frekvensanalysere signaler og behandle de på en optimal måte

  • Kan digitalisere signaler vha. sampling og A/D-konvertering.

· Kan forklare forskjellen mellom diagnostisk og teknisk bildekvalitet

· Forstå hvordan bilder rekonstrueres fra måledata

· Kan bruke en ultralydmaskin og sette innstillinger for optimal bildekvalitet

Generell kompetanse

· Være i stand til å behandle et målesignal for å optimere informasjonen

· Være i stand til å vurdere teknisk kvalitet av et bilde for å optimere diagnostisk kvalitet

Learning outcomes

Forelesninger, regneøvinger, laboratorieoppgaver og gruppearbeid

Teaching and learning methods

Følgende oppgaver har obligatorisk innlevering:

  • 2 regneøvinger
  • 2 Matlab-øvinger
  • 1 Ultralydmaskin oppgave
  • 1 diagnostisk gruppeoppgave

Hver oppgave krever ca. 5 timer per student

Course requirements

Eksamen våren 2021 pga Covid-19:

Individuell digital hjemmeeksamen på 3 timer, i tillegg 30 min til opplastning og scanning. Eksamen kan påklages.

Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes.

[Eksamen tidligere:

Individuell skriftlig eksamen på 3 timer.

Ved kontinuasjonseksamen kan muntlig eksamen benyttes.

Assessment

Eksamen og sensorordning

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

Sensorordning: En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Ved eventuelt bruk av muntlig eksamen ved ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Hjelpemidler til eksamen

Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og godkjent kalkulator fra liste. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Pensumliste

Deler av NS-EN 1990 og 1991, 30 sider

Larsen, Per Kr. (2008) Konstruksjonsteknikk, -Laster og bæresystemer Trondheim. Tapir akademiske forlag, 200 sider

Deler av Vollen, Ø., (2010) Mekanikk for ingeniører, Statikk og fasthetslære , Bekkestua, NKI-forlaget, 50 sider.

Diverse mindre kompendier lagt på Fronter, 50 sider

Totalt 330 sider.