Programplaner og emneplaner - Student
BYTS2100 Building Materials and Concrete Design Course description
- Course name in Norwegian
- Byggematerialer og betongdimensjonering
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course consists of two parts. The building materials component provides basic theoretical and practically oriented knowledge about the most important building materials: concrete, steel and wood. The following subjects are covered: the composition and structure of materials, important material properties in relation to function and application, such as strength, building physics properties, durability, degradation processes, production and applications, material testing, environmental properties and choice of materials. In the concrete component, NS-EN 1992-1-1 (Norwegian Standard/Eurocode) is used to design the most common non-tensioned reinforced structural elements.
Elective;courses are set up under precondition that there are enough students in the course.
Recommended preliminary courses
Alle trykte og skrevne hjelpemidler. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- is capable of explaining the product ranges, areas of use, production methods and material testing methods for our most common building materials: wood, steel and concrete
- is capable of explaining the health and environmental risks associated with use of the individual building materials
- is familiar with the basis for and the theory behind designing non-tensioned reinforced structural elements to withstand moments, shear forces and axial loads
Skills
The student is capable of:
- interpreting standard designations for material quality and assessing the characteristic properties of building materials
- documenting that the chosen material is in compliance with the applicable framework conditions
- carrying out material testing in accordance with standardised procedures
- assessing the practical execution of work that is important to preserving the technical properties of materials
- designing the most common structural elements of non-tensioned reinforced concrete, in accordance with NS-EN 1992.
General competence The student is capable of:
- choosing the correct materials on the basis of an overall assessment of the many requirements stipulated by users and public authorities
- designing simple structures and concrete buildings
Teaching and learning methods
Lectures, laboratory work and supervision of assigned exercises.
Course requirements
Mange fysiske fenomener og prosesser kan beskrives ved hjelp av termodynamikk, varme- og massetransport. Emnet skal gi et solid fundament for å kunne modellere, analysere, og beskrive termiske prosesser i tekniske installasjoner.
Assessment
Ingen ut over opptakskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- innholdet i og betydningen av fasediagram, med spesielt fokus på fasediagram for vann
- ideelle gassers modellforhold og ulike tilstandslikninger
- masse- og energi-balanse - Termodynamikkens 1. lov
- entropi, eksergi og anergi - Termodynamikkens 2. lov
- forskjellene mellom reversible og irreversible prosesser
- analyse av termodynamiske sykluser i varmepumper herunder kjølesyklus og energisyklus
- relativ og spesifikk fuktighet, oppvarming og fukting, kjøling og avfukting, Mollier diagram
- varmeledningsligningen (3-dimensjonal, transient) med grensebetingelser og initialbetingelse
- ekstern og intern tvungen konveksjon, grensesjikt samt hastighets- og temperaturprofil. Empiriske korrelasjoner vil bli benyttet.
- naturlig (fri) konveksjon og empiriske korrelasjoner for å beregne Nusselts tall
- varmevekslere, analyse ved hjelp av logaritmisk midlere temperaturdifferanse og -- NTU metode
- enkel strålingsfysikk og termisk stråling mellom faste flater.
- prinsipper for beregning av massetransport ved diffusjon og konveksjon med vekt på fuktvandring
Ferdigheter
Studenten kan analysere
- termodynamiske egenskaper ved hjelp av tabeller og tilstandsligning
- termodynamiske prosesser ved hjelp av T-v T-s, P-h diagrammer entropiforskjeller for irreversible og reversible prosesser
- eksergidestruksjon for de ulike komponentene av et gitt system i gitte omgivelse
- ytelsen av varmepumpe, kjølesyklus og utvalgte effekt-sykluser
- prosesser i klimaanlegg ved hjelp av Mollier diagram
- varmeledning i faste elementer, for eksempel i vegger (varmestrøm og temperaturfelt)
- konvektiv varmetransport mellom fast legemer og væske ved både tvungen og naturlig konveksjon
- varmeoverføring mellom varme og kalde væsker i varmevekslere
- varmeutveksling mellom faste flater ved hjelp av termisk stråling
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere systemers termodynamiske ytelse knyttet til varmepumper, kjølesykluser og utvalgte effekt-sykluser
- kritisk velge hensiktsmessige empiriske korrelasjoner for de konvektive varmeoverføringskoeffisientene for beregning av varmevekslerens areal
- analysere beregningsresultat
- kommunisere med ingeniører og forskere innen emner relatert til termodynamikk, varme- og massetransport
Grading scale
Forelesninger, veiledning, data- og regneøving.
Examiners
Ingen.
Course contact person
Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved eventuell ny og utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.