EPN-V2

BYPE2700 Project management and economy Course description

Course name in Norwegian
Prosjektledelse og økonomi
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

The course covers basic statics and strength of materials, providing a knowledge base for all construction courses in the program. The content includes:

  • Force vectors and equilibrium of solids
  • Diagrams for bending moments, shear forces and axial forces
  • Linear beam theory
  • Stress distributions
  • Deformation calculations

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcome in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student

  • has the basis for understanding the project management concept and how it enables intended outcomes.
  • knows the complexity of modern construction projects and the need for interdisciplinarity and interface management.
  • has knowledge of the most common time and cost estimation methods.
  • has knowledge of analysis methods such as cost analysis and stakeholder analysis.
  • has the knowledge to describe the main categories of project organization structures (project, classic, and matrix)

.

Skills:

The student is capable of:

  • setting reasonable project goals acc to SMART.
  • setting reasonable and success factors and success criteria.
  • understanding the purpose of a Work Break Down Structure (WBS) and how it can be established.
  • solving challenges related to resource constraints in the project by means of equalization of resources, time spent, change of relationships, or use of flow/slack.
  • using indexes (ex. cost and time indexes) for monitoring project status and for establishing future forecasts.

Competence:

The student is capable of:

  • making the right decision to get the desired outcome within the defined cost and quality.
  • evaluating and selecting appropriate project organization models based on project characteristics such as duration, size, and complexity.
  • collaborating and contributing to interdisciplinary teams, and being able to relate prerequisites for success in project work to one's work situation.

Teaching and learning methods

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 6 of 11 individual calculation exercises

Course requirements

Individual written 3 hours exam under supervision.

The result of the exam can be appealed.

A resit or rescheduled exam may take the form of an oral exam. If oral exams are used for resits or rescheduled exams, the exam results cannot be appealed.

Assessment

Writing- and drawing material and handheld calculator that cannot be used for wireless communication. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om utvikling av ulike typer medieproduksjoner for digitale plattformer
  • har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om visuelle fortellerteknikker, inkludert aspekter som form og analyse
  • har god innsikt i utvikling og praktisk utprøving og pilotering av medieproduksjoner

Ferdigheter

  • Studenten kan utvikle pilotprosjekter for medieproduksjoner
  • kan delta aktivt i praktisk utprøving av prosjekt- og designprosesser knyttet til ulike produksjoner
  • kan utvikle en teoretisk problemstilling knyttet til det praktiske arbeidet
  • kan anvende teoretisk kunnskap i arbeidet med pilotering

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i pilotering og testing av medieproduksjoner
  • har innsikt i multimediale fortellinger
  • kan delta aktivt i praktisk-teoretiske produksjoner
  • kan reflektere kritisk over egen utviklingsprosess

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: En kort medieproduksjon der studenten, individuelt eller i samarbeid, tester ut deler av en større audiovisuell medieproduksjon. Arbeidskrav 1 kan utføres som et gruppearbeid (2-3 studenter). Hvert medlem i gruppen har et eget ansvarsområde som skal beskrives i en samarbeidskontrakt i forkant av arbeidet og legges ved innleveringen. Omfang på medieproduksjonen vil variere avhengig av type medium og avtales nærmere med emneansvarlig når oppgaven deles ut, men vil normalt sett bestå av en 3-5 minutters film ved individuelt arbeid og 5-8 minutters film ved samarbeid. Ved samarbeid ved arbeidskrav 1, vil det bli gitt felles vurdering for produksjonen.

Studenten skal også gi et kort sammendrag på ca. ½ side av relevante deler av pensumlitteraturen knytta til problemstillingen, og eventuelt andre kilder.

Arbeidskrav 2: Studenten skal levere et individuelt teoretisk refleksjonsnotat på 500 ord, der studenten presenterer forslag til teoretisk(e) problemstilling(er) som kan knyttes til produksjonen i

Arbeidskrav 3: All undervisning er obligatorisk. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering om kompensasjon er mulig.

Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen gitt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav 1 eller 2 ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjonen 1 gang innen angitt frist. Formålene med arbeidskravene er at studentene skal teste ut ideer og teknikker i praksis, og reflektere teoretiske rundt dette arbeidet.

Examiners

Eksamen i emnet er en mappe som består av to deler.

Første del kan bygge på arbeidskrav 1 eller en tilsvarende medieproduksjon, og skal være en omarbeidet versjon av den medieproduksjonen. Omarbeidelsen innebærer at produksjonen tilpasses og endres til en bestemt digital medieplattform innen Sosiale medier. Begge versjonene skal lastes opp til eksamen. Produksjonen kan lages individuelt eller i samarbeid (2-3 studenter). Ved samarbeid skal studentene i forkant ha skrevet under en samarbeidsavtale som gjør rede for arbeidsfordelingen. Denne skal legges ved innleveringen. Ved samarbeid, vil det bli gitt en felleskarakter for produksjonen. Omfang på den nye versjonen vil variere avhengig av type medium og avtales med emneansvarlig når oppgaven deles ut, men den vil normalt bestå av 3-5 minutters film ved individuelt arbeid og 5-8 minutter ved samarbeid.

Andre del består av et skriftlig, individuelt teoretisk refleksjonsnotat. Den skal inneholde en selvstendig teoretisk problemstilling som belyser et sentralt aspekt ved produksjonen, og en faglig drøfting basert på pensum og relevant litteratur. Omfang på ca. 3000 ord, ekskludert forside og litteraturliste. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12 pkt, linjeavstand: 1,5. Andre del vil kunne justere den endelige karakteren gitt på del 1.

Alle deler må være bestått for å få bestått karakter. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Course contact person

Emnet har 5 stp overlapp med emnet Fysikk og mekanikk (BYPE1100).