EPN-V2

BYPE2700 Project management and economy Course description

Course name in Norwegian
Prosjektledelse og økonomi
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

A practically directed course in project management that provides a thorough introduction to the project work form. This course guides students through fundamental project management concepts and skills that are needed to successfully launch, lead, and realize benefits from projects in the construction industry.

Required preliminary courses

Non beyond admission requirements

Learning outcomes

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcome in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student

  • has the basis for understanding the project management concept and how it enables intended outcomes.
  • knows the complexity of modern construction projects and the need for interdisciplinarity and interface management.
  • has knowledge of the most common time and cost estimation methods.
  • has knowledge of analysis methods such as cost analysis and stakeholder analysis.
  • has the knowledge to describe the main categories of project organization structures (project, classic, and matrix) 

.

Skills:

The student is capable of: 

  • setting reasonable project goals and success criteria.
  • understanding the purpose of a Work Break Down Structure (WBS) and how it can be established.
  • solving challenges related to resource constraints in the project by means of equalization of resources, time spent, change of relationships, or use of flow/slack.
  • using indexes (ex. cost and time indexes) for monitoring project status and for establishing future forecasts.

Competence:

The student is capable of:

  • making the right decision to get the desired outcome within the defined cost and quality.
  • evaluating and selecting appropriate project organization models based on project characteristics such as duration, size, and complexity.
  • collaborating and contributing to interdisciplinary teams, and being able to relate prerequisites for success in project work to one's work situation.

Teaching and learning methods

The teaching consists of lectures, discussion, case study, and dialogue around the case project, with emphasis on active learning.

Course requirements

Emnet består av to deler.

Byggematerialdelen vil gi en grunnleggende teoretisk og anvendelsesorientert kunnskap om de viktigste bygningsmaterialene betong, stål og tre.; Undervisningen vil omfatte: Materialers sammensetning, struktur og oppbygging, viktige egenskaper i forhold til funksjoner og anvendelser for materialene som styrke, bygningsfysiske egenskaper, bestandighet, nedbrytningsprosesser, produksjon og anvendelser, materialprøving, miljøforhold samt valg av materialer.

Byggeteknikkdelen vil gi studentene kunnskap til å forstå og utføre ulike typer byggetekniske tegninger, kunnskaper i byggetekniske prinsipp, materialvalg og detaljløsninger med hovedvekt på boliger i tre og hvorfor disse løsningene er valgt. Emnet skal også gi studentene kunnskaper om anvendelse av datateknologi og videreutvikle ferdighet i å fremstille tegninger ved hjelp av 3D-modelleringsprogrammer.

Assessment

Ingen utover opptakskrav

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for produktspekter, bruksområder, fremstillingsmetoder og materialprøvingsmetoder for våre vanligste byggematerialer tre, stål og betong.
  • kan gjøre rede for risiko for helse og miljø som er forbundet med bruk av de enkelte byggematerialene
  • kan prinsippene for tegningsfremstilling manuelt og ved hjelp av moderne BIM-verktøy
  • har kunnskap om aktuelle konstruksjonsløsninger og materialer med hovedvekt på småhusbebyggelse i tre
  • har kunnskap om strukturell oppbygging av NS 3420 og NS 3451

Ferdigheter

Studenten kan

  • tolke standard betegnelser for materialkvalitet og bedømme byggematerialers karakteristiske egenskaper
  • dokumentere at valgt materiale er i samsvar med gjeldende rammebetingelser
  • utføre materialprøving i henhold til standardiserte prosedyrer
  • vurdere den praktiske gjennomføring av arbeider som er av betydning for å ivareta de materialtekniske egenskapene
  • fremstille ulike byggetekniske tegninger både manuelt og ved hjelp av 3D-modelleringsprogrammer
  • gjøre valg av materialer, løsninger og komponenter for småhusbebyggelse i tre og gi begrunnelse for hvorfor disse løsningene er valgt
  • utarbeide en postbeskrivelse etter NS3420 og beregne byggekostnader ved hjelp av BIM-teknologi

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre fornuftige materialvalg ut fra en helhetsvurdering av de mange krav som stilles fra brukere og myndigheter
  • velge, begrunne, presentere og diskutere faglige valg av byggematerialer og - løsninger for småhusbebyggelse i tre
  • utarbeide vitenskapelig rapport etter laboratorieforsøk

Grading scale

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • describing the structure of atoms and molecules
  • understanding chemical equations and stoichiometry
  • explaining the periodic table
  • explaining the physical properties of gases
  • explaining chemical bonding and the molecular structure of solids (metals, semiconductors, polymers, crystalline substances)
  • defining the first, second and third laws of thermodynamics
  • defining energy concepts, internal energy, enthalpy, entropy and Gibb’s energy
  • understanding chemical equilibria (gas equilibria, precipitation, acid-base equilibria)
  • describing electrochemistry (galvanic cells, corrosion and electrolytic cells)
  • describing environmental aspects (use of resources, emissions, waste etc.)
  • describing life-cycle assessments and environmental labelling
  • describing standards for environmental work

Skills

The student is capable of

  • carrying out simple chemical calculations in stoichiometry
  • carrying out calculations using the equation of state for ideal gases
  • defining energy concepts, internal energy, enthalpy, Gibb’s energy and entropy
  • performing simple electrochemical calculations, such as calculations of cell potentials and simple calculations of current, and consumption and production of chemicals by electrolysis
  • performing simple calculations of reactants and products present in chemical equilibrium
  • carrying out LCA assessments

General competence

The student is capable of

  • communicating with chemists on topics relating to chemistry and environment
  • searching for specialist literature and compiling reference lists in accordance with the applicable template

Examiners

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:;

  • Laboratoriearbeid i byggematerialer: 6 frammøter- 8 timer- med 4 tilhørende grupperapporter­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ - 1-2 sider pr rapport + nødvendige vedlegg
  • 2 av 3 øvinger i byggematerialer - 4 timer
  • To innleveringer knyttet til opplæring i Revit, 8 timer.
  • 6 individuelle innleveringer, håndtegning av byggdetaljer, 18 timer.
  • Prosjektarbeid i gruppe med tre delinnleveringer, 20 timer.

Course contact person

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn;på 3;timer.

Eksamensresultatet kan påklages.