EPN-V2

BYPE2000 Mathematics 2000 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 2000
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Dette emnet skal sammen med Matematikk 1000 gi studenten forståelse for matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder med sikte på anvendelser. Arbeidet med emnet vil gi øvelse i å bruke matematisk programvare for å gjøre studentene i stand til å utføre beregninger i en jobbsituasjon.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • bruke matriseregning til å løse systemer av linære likninger
  • bruke lineær algebra til å finne egenverdier og løse systemer av differensiallikninger
  • gjøre rede for konvergensbegrepet og metoder for å bestemme konvergens
  • gjøre rede for potensrekkeutvikling av funksjoner og tilnærming ved Taylorpolynomer
  • drøfte funksjoner av flere variable og anvende partielt derivert på ulike problemstillinger

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Gauss-Jordan eliminasjon og matriseregning
  • finne inverse matriser og determinanter
  • beregne egenvektorer og diagonalisere matriser
  • anvende diagonalisering av matriser til å løse systemer av differensiallikninger
  • bestemme konvergens av rekker med bl.a. forholdstesten, samt kunne derivere og integrere potensrekker leddvis
  • finne Maclaurinrekker og tilnærmingspolynomer til kjente funksjoner og bruke Taylorpolynomer til å finne tilnærmingsverdier for integraler og grenseverdier
  • beskrive og drøfte funksjoner av flere variable bl.a. ved bruk av nivåkurver og partielle deriverte
  • tolke gradient og retningsderivert geometrisk og anvende lineær tilnærming og totalt differensial for funksjoner i flere variable til å bestemme målefeil og usikkerhet
  • bestemme og klassifisere kritiske punkter til funksjoner av to variable
  • anvende matematikkverktøy på matriser, rekker og funksjoner av to variable

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • identifisere sammenhengen mellom matematikk og eget ingeniørfag
  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk
  • bruke matematiske metoder og verktøy som er relevante for sitt fagfelt

Teaching and learning methods

Fellesforelesning og øvingstimer. I øvingstimene arbeider studentene med oppgaver, dels individuelt, dels i grupper og får veiledning av faglærer.

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til kunstens rolle i samfunnet og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
  • kan utvikle et forskningsprosjekt som bygger på kunnskap om kunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
  • kan anvende kunnskap om kunstens ulike sosiale, politiske og/eller didaktiske funksjoner på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • har innsikt i relevante metoder for praktisk og teoretisk utforskning
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning med særlig vekt på eget masterprosjekt

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
  • kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan bruke relevante metoder for forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid/praksis
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

 

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
  • kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
  • kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om kunst innen det estetiske feltet og i samfunnet

Permitted exam materials and equipment

Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på students avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet. 

Grading scale

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis

Examiners

Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan eksamen nummer 1 gjøres i samarbeid med en annen medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.

 

Eksamensløsning A:

1. Praktisk eksamen (alene eller i par) i første halvdel av 4.semester og

2. Skriftlig oppgave (16'000-20'000 ord) innlevert ca. mai, 4.semester.

Begge eksamene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp.

 

Eksamensløsning B:

1. Skriftlig oppgave (alene eller i par) (20'000- 24'000) ord innleveres ca april 4.semester og

2. Formidling av kreativ praksis rundt mai, 4.semester.

Den skriftlige eksamen teller 75% av den totale karakteren.

Formidlingen teller 25% av den totale karakteren.

 

Utdypning Kunst i samfunnet:

Eksamensløsning A: Den praktiske eksamenen vil normalt være gjennomføring eller formidling av studentens egen kreative praksis og/eller prosess, eller formidling av andres kreative praksis.

Gjennomføringen av kreativ praksis kan være en workshop, intervensjon eller iscenesettelse av situasjon, sted eller tematikk. Tidsomfang på gjennomføring bør ligge på 30-60 min.

Eksamensløsning B: Formidling av kreativ praksis vil normalt være en visuell fremstilling av kreativ praksis og/eller prosess (f.eks analog eller digital utstilling/poster) som utdypes gjennom muntlig presentasjon eller en performance lecture. Tidsomfang på muntlig presentasjon/performance lecture bør ligge på 15 -20 min.

 

Gjelder begge eksamensløsninger: Hvis eksamen nummer 1 er gjort med en medstudent; vurderes

studentene samlet med en karakter på den eksamenen. I eksamensløsning B, blir den skriftlige eksamen utvidet til å være 28'000 til 32'000 ord.

 

Eksamene behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenener tidligst mulig påfølgende semester.

Overlapping courses

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med MEK2000, EMPE2000, KJPE2000 og MAPE2000. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.