Programplaner og emneplaner - Student
BYPE1600 Mechanics Course description
- Course name in Norwegian
- Mekanikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course covers basic statics and strength of materials, providing a knowledge base for all construction courses in the program. The content includes:
- Force vectors and equilibrium of solids
- Diagrams for bending moments, shear forces and axial forces
- Linear beam theory
- Stress distributions
- Deformation calculations
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcome in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge:
The student
- has the basis for understanding the project management concept and how it enables intended outcomes.
- knows the complexity of modern construction projects and the need for interdisciplinarity and interface management.
- has knowledge of the most common time and cost estimation methods.
- has knowledge of analysis methods such as cost analysis and stakeholder analysis.
- has the knowledge to describe the main categories of project organization structures (project, classic, and matrix)
.
Skills:
The student is capable of:
- setting reasonable project goals acc to SMART.
- setting reasonable and success factors and success criteria.
- understanding the purpose of a Work Break Down Structure (WBS) and how it can be established.
- solving challenges related to resource constraints in the project by means of equalization of resources, time spent, change of relationships, or use of flow/slack.
- using indexes (ex. cost and time indexes) for monitoring project status and for establishing future forecasts.
Competence:
The student is capable of:
- making the right decision to get the desired outcome within the defined cost and quality.
- evaluating and selecting appropriate project organization models based on project characteristics such as duration, size, and complexity.
- collaborating and contributing to interdisciplinary teams, and being able to relate prerequisites for success in project work to one's work situation.
Teaching and learning methods
The teaching consists of lectures, discussion, and dialoge around the case project, with emphasis on active learning.
Course requirements
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- Two written group exercises (each group 4-6 students)
It is essential to reach the full outcome of the course to be in the same group throughout the whole course.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om utvikling av ulike typer medieproduksjoner for digitale plattformer
- har inngående teoretisk og praktisk kunnskap om visuelle fortellerteknikker, inkludert aspekter som form og analyse
- har god innsikt i utvikling og praktisk utprøving og pilotering av medieproduksjoner
Ferdigheter
- Studenten kan utvikle pilotprosjekter for medieproduksjoner
- kan delta aktivt i praktisk utprøving av prosjekt- og designprosesser knyttet til ulike produksjoner
- kan utvikle en teoretisk problemstilling knyttet til det praktiske arbeidet
- kan anvende teoretisk kunnskap i arbeidet med pilotering
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i pilotering og testing av medieproduksjoner
- har innsikt i multimediale fortellinger
- kan delta aktivt i praktisk-teoretiske produksjoner
- kan reflektere kritisk over egen utviklingsprosess
Grading scale
Emnet går over to intensivuker med undervisning ved OsloMet. Emnet er lagt opp som forelesninger, seminarer, kollokvie- og gruppearbeid og praktiske gruppeoppgaver.
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Examiners
Eksamen i emnet er en mappe som består av to deler.
Første del kan bygge på arbeidskrav 1 eller en tilsvarende medieproduksjon, og skal være en omarbeidet versjon av den medieproduksjonen. Omarbeidelsen innebærer at produksjonen tilpasses og endres til en bestemt digital medieplattform innen Sosiale medier. Begge versjonene skal lastes opp til eksamen. Produksjonen kan lages individuelt eller i samarbeid (2-3 studenter). Ved samarbeid skal studentene i forkant ha skrevet under en samarbeidsavtale som gjør rede for arbeidsfordelingen. Denne skal legges ved innleveringen. Ved samarbeid, vil det bli gitt en felleskarakter for produksjonen. Omfang på den nye versjonen vil variere avhengig av type medium og avtales med emneansvarlig når oppgaven deles ut, men den vil normalt bestå av 3-5 minutters film ved individuelt arbeid og 5-8 minutter ved samarbeid.
Andre del består av et skriftlig, individuelt teoretisk refleksjonsnotat. Den skal inneholde en selvstendig teoretisk problemstilling som belyser et sentralt aspekt ved produksjonen, og en faglig drøfting basert på pensum og relevant litteratur. Omfang på ca. 3000 ord, ekskludert forside og litteraturliste. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12 pkt, linjeavstand: 1,5. Andre del vil kunne justere den endelige karakteren gitt på del 1.
Alle deler må være bestått for å få bestått karakter. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Course contact person
Kamalan Rashasingham
Overlapping courses
Gradert skala A-F.