EPN-V2

BYGG3100 Infrastructure Course description

Course name in Norwegian
Teknisk infrastruktur
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om læreres profesjonelle utvikling 
  • inngående kunnskap om teori og forskning om skolen som lærende organisasjon
  • inngående kunnskap om veiledning som strategi for individuelle og kollektive læringsprosesser i profesjonsfelleskapet
  • bred kunnskap om medvirkning, om det å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende veiledning som strategi i skolens profesjonsfellesskap
  • planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere kommunikasjons- og læringsprosesser i veiledning
  • analysere og kritisk reflektere over teori og forskning knyttet til profesjonsveiledning og veiledning av utviklingsprosesser i skolen
  • på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre 
  • kritisk analysere og reflektere over skolens profesjonsfellesskap som læringsarena 
  • kan vurdere sin egen veiledningspraksis i samsvar med profesjonsetiske normer
  • på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i et læringsfelleskap

Generell kompetanse

Studenten kan: 

  • planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av studenter, nyutdannede og erfarne kollegaer
  • reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon 
  • bidra til kritisk refleksjon over veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet 
  • reflektere kritisk over veiledning som strategi for utviklingsprosesser i organisasjonen
  • reflektere kritisk over det å håndtere enighet og uenighet i læringsfelleskapet
  • formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
  • ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning  

Recommended preliminary courses

BYGG2700 Overvann brukt som ressurs tas parallelt

Required preliminary courses

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • analyser, prosjektering, bygging, forlegningsmetoder, drift og vedlikehold av vann- og avløpsinfrastruktur og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
  • regelverk, normer og standarder for utarbeidelse av vann- og avløpsanlegg og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
  • løsninger for håndtering av grunnvann og overvann
  • metoder for prosjektgjennomføring og samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan:

  • grunnleggende planlegging og prosjektering av ledningsnett, forlegningsmetoder og fellesanlegg for teknisk infrastruktur
  • sentral terminologi innen faget

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • reflektere over valg av løsninger for vann, avløp og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler i henhold til helse, sikkerhet, sårbarhet og omgivelser
  • bidra til bærekraftige løsninger, hensyn til miljø og klima
  • utnytte digital kompetanse

Teaching and learning methods

Forelesninger, øvingstimer, eventuelle programvarekurs og befaringer/utflukter

Course requirements

Studentene skal ha med en egen digital presentasjon.

Assessment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Grading scale

  • prosess- og kollegaveiledning 
  • læreres profesjonelle utvikling
  • skolen som arena for profesjonsutvikling 
  • konflikthåndtering i skolen som organisasjon 

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet overlapper 3 studiepoeng med BYVE3500.