Programplaner og emneplaner - Student
BYGG3100 Infrastructure Course description
- Course name in Norwegian
- Teknisk infrastruktur
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- bred kunnskap om læreres profesjonelle utvikling
- inngående kunnskap om teori og forskning om skolen som lærende organisasjon
- inngående kunnskap om veiledning som strategi for individuelle og kollektive læringsprosesser i profesjonsfelleskapet
- bred kunnskap om medvirkning, om det å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende veiledning som strategi i skolens profesjonsfellesskap
- planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere kommunikasjons- og læringsprosesser i veiledning
- analysere og kritisk reflektere over teori og forskning knyttet til profesjonsveiledning og veiledning av utviklingsprosesser i skolen
- på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre
- kritisk analysere og reflektere over skolens profesjonsfellesskap som læringsarena
- kan vurdere sin egen veiledningspraksis i samsvar med profesjonsetiske normer
- på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i et læringsfelleskap
Generell kompetanse
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av studenter, nyutdannede og erfarne kollegaer
- reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon
- bidra til kritisk refleksjon over veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet
- reflektere kritisk over veiledning som strategi for utviklingsprosesser i organisasjonen
- reflektere kritisk over det å håndtere enighet og uenighet i læringsfelleskapet
- formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
- ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning
Recommended preliminary courses
BYGG2700 Overvann brukt som ressurs tas parallelt
Required preliminary courses
Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- analyser, prosjektering, bygging, forlegningsmetoder, drift og vedlikehold av vann- og avløpsinfrastruktur og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
- regelverk, normer og standarder for utarbeidelse av vann- og avløpsanlegg og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler
- løsninger for håndtering av grunnvann og overvann
- metoder for prosjektgjennomføring og samarbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- grunnleggende planlegging og prosjektering av ledningsnett, forlegningsmetoder og fellesanlegg for teknisk infrastruktur
- sentral terminologi innen faget
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over valg av løsninger for vann, avløp og annen teknisk infrastruktur som fjernvarmeledninger, ekom og strømkabler i henhold til helse, sikkerhet, sårbarhet og omgivelser
- bidra til bærekraftige løsninger, hensyn til miljø og klima
- utnytte digital kompetanse
Teaching and learning methods
Forelesninger, øvingstimer, eventuelle programvarekurs og befaringer/utflukter
Course requirements
Studentene skal ha med en egen digital presentasjon.
Assessment
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
- prosess- og kollegaveiledning
- læreres profesjonelle utvikling
- skolen som arena for profesjonsutvikling
- konflikthåndtering i skolen som organisasjon
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet overlapper 3 studiepoeng med BYVE3500.