Programplaner og emneplaner - Student
BYGG3100 Infrastructure Course description
- Course name in Norwegian
- Teknisk infrastruktur
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg innføring i grunnleggende temaer innen vann- og miljøteknikk og annen teknisk infrastruktur i bakken.
Målet er å gi studentene basiskunnskaper og ferdigheter innen planlegging, prosjektering, drift og vedlikehold av vannforsyning- og avløpsledninger, overvannsløsninger knyttet til samferdsel og annen teknisk infrastruktur. Emnet forutsetter obligatorisk deltakelse på eventuelle befaringer og utflukter.
Recommended preliminary courses
Gradert skala A-F
Required preliminary courses
I kraft av sin størrelse og kompleksitet representerer storbyer både særegne utfordringer og muligheter. Storbyer står for eksempel ovenfor problemer som opphopning av levekårsutfordringer, lite kostnadseffektive offentlige ytelser, klima- og miljøbelastninger, segregering og sosiale ulikheter og krevende oppvekstforhold . I tillegg har storbyer gjerne egne utfordringer knyttet til ledelse og demokratisk medvirkning. Samtidig er storbyer områder hvor man har potensial for å finne nye og kreative løsninger med stor innvirkning. Storbyer verden over er drivkraften i klimaomstillingen, de har sterke kompetansemiljøer med kapasitet og kompetanse til å møte de mangfoldige utfordringene de står overfor, og til å skape nye og bedre tjenester. Det er i storbyene man kan utvikle nye og innovative løsninger på økonomiske, sosiale og miljømessige utfordringer
Emnet ‘Storbyfaktoren’ er et praksisnært og flerfaglig bystudie-emne som tilbys masterstudenter ved OsloMet. Emnet tar utgangspunkt i grunntekster fra storbystudier (urban studies) som omhandler storbyers karakter og rolle, hva urbanisering innebærer, storbyers historiske utvikling, etiske problemstillinger, samt utviklingen av bystudier som fagfelt. Emnet vil gi OsloMets studenter en grundig innføring i mulighetene og utfordringene storbyer står ovenfor.
Faget er strukturert slik at den første bolken vil bestå av felles undervisning der kjernetekster innen storby og storbyutvikling gjennomgås. Studentene deles så inn i tverrfaglige arbeidsgrupper hvor de utfordres til å ta tak i en reell «utfordring» eller «mulighet» som våre storbyer står ovenfor. Hva består utfordringen i, hva kan være mulige løsninger og/eller hvordan skal man utløse potensialet for innovasjon i storbyer? Gjennom tett kontakt med OsloMets storbyforskning, Oslo kommune og universitetsbydeler kobles studentene tett på byen Oslo.
Learning outcomes
Ingen forkunnskapskrav
Teaching and learning methods
Forelesninger, øvingstimer og eventuelle befaringer/utflukter
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om utfordringer og muligheter som gjør seg spesielt gjeldende i dagens storbyer, og kan analysere disse med utgangspunkt i bystudier som fagområde
- har avansert kunnskap om sentrale teorier og tekster innen bystudier, inkludert tverrvitenskapelige teorier og metode
- har spesialisert innsikt i en spesifikk urban utfordring eller mulighet (og kan med sin teoretiske og metodiske kompetanse bidra til kunnskap som kan belyse aspekter rundt denne utfordringen/muligheten).
Ferdigheter
Studenten
- kan formulere relevante problemstillinger og gjennomføre et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i samarbeid med studenter med ulik studiebakgrunn
- kan benytte seg av bibliotekressurser for å oppsøke relevant faglitteratur, og kritisk anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten
- kan samarbeide på tvers av faglige og sektorielle skiller
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og anvende sine teoretiske og metodiske ferdigheter for på nye områder å belyse slike problemstillinger
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor bystudier, både med spesialister og til allmennheten
Assessment
Undervisningen består av 6 forelesninger og 6 seminarer. Det forutsettes aktiv deltakelse i seminarene, med obligatorisk fremlegg av midtveisoppgave.
Emnet er delt inn i to seksjoner. Den innledende seksjonen bygger på forelesninger om bystudier, herunder samtidige utfordringer og muligheter man møter i (stor-)byer og steder preget av urbanisering. I del to av undervisningen deles studentene inn i seminargrupper på tvers av institutter og fakulteter etter hvilke byutfordringer de selv vil jobbe med.
Permitted exam materials and equipment
Individuell oppgave knyttet til generelle bystudier midtveis i semesteret. Dette er et arbeidskrav og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Godkjente obligatoriske aktiviteter på seminarene er vilkår for å kunne fremstille seg til eksamen.
Grading scale
Eksamen i emnet er en mappeinnlevering bestående av:
- Individuell midtveisoppgave på 2000 ord (5 sider)
- Byforsker-team presenterer funn gjennom tre blogg-poster på 1-2 A4-sider hver (Bybloggen)
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til prosjektoppgaven, på maks 2000 ord (5 sider).
- Hvordan var arbeidsprosessen
- Hva ville man gjort annerledes i både selve arbeidet (tematisk, teoretisk, etisk, metodisk) og i presentasjon
- Hvordan ville man utviklet prosjektet videre
De tre innleveringene vektes likt.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Overlapping courses
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene