EPN-V2

BYGG2600 Traffic Engineering Course description

Course name in Norwegian
Samferdsel
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Studenten må ha fullført og bestått 1.studieår av bachelorstudium i barnevern.

Recommended preliminary courses

Muntlig eksamen i gruppe på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet 20 minutter til presentasjon av et gitt tema og 10 minutter per gruppe til spørsmål fra sensorer. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen, men med en varighet på 20 min

Required preliminary courses

Kunnskaper

Studenten

·;;;;;;;; har kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser i meldings- undersøkelses-, og tiltaksfasen i barneverntjenesten ;

·;;;;;;;; har kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og kjennskap til hvordan denne kunnskapen kan anvendes i barnevernfaglige vurderinger av barnets beste;;

·;;;;;;;; har kunnskap om ulike metoder og frivillige hjelpetiltak innenfor barnevernsfaglig arbeid i barneverntjenesten;;

·;;;;;;;; har kunnskap om utviklingsstøttende omsorg, samspill og samspillsobservasjoner, og kjennskap til hvordan slik kunnskap kan benyttes til å vurdere barnets omsorgssituasjon ;

·;;;;;;;; har kunnskap om familie- og nettverksarbeid, samt tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid i barneverntjenesten;

·;;;;;;;; har kunnskap om barnets rett til medvirkning, og hvordan man kan tilrettelegge for slik medvirkning i praksis;;

·;;;;;;;; har kunnskap om kulturelt mangfold og innsikt i barnevernfaglig arbeid med minoriteter i barneverntjenesten, og herunder bruk av tolk

;

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan anvende et flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å vurdere, tilrettelegge og følge opp hensiktsmessige tiltak i barneverntjenesten;

·;;;;;;;; kan anvende gjeldende lovverk, regelverk og veiledere, og herunder sikre barn og foreldres rettigheter og medvirkning;;;;

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap om kulturelt mangfold og vise flerkulturell forståelse i møtet med barn, unge og foresatte i barneverntjenesten;

·;;;;;;;; kan anvende et bredt og flerfaglig kunnskapsgrunnlag for å samarbeide med barn, unge og familier;

·;;;;;;;; har innsikt i- og kan analysere og reflektere kritisk over dokumentasjon som inngår i barneverntjenestens arbeid;;;

·;;;;;;;; kan fortolke og analysere informasjon og observasjoner, for å gjennomføre faglige vurderinger av barnets omsorgssituasjon

- kan samtale med barn i henhold til "beste praksis retningslinjer"

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; kan reflektere kritisk over kunnskapsgrunnlag, metoder og maktforhold i barneverntjenestens arbeid med barn, unge og familier

·;;;;;;;; kan bruke kunnskap, ferdigheter og erfaringer til å møte barn, unge og familier i en utsatt livssituasjon med forståelse, empati og anerkjennelse

·;;;;;;;; kan bygge relasjoner, samhandle og kommunisere på en måte som fremmer trygghet, inklusjon og deltakelse

Learning outcomes

Emnet inneholder to obligatoriske aktiviteter:

1. Ferdighetstrening i skriving og dokumentasjon gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600.;

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.;

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

2. Ferdighetstrening i profesjonelle samtaler gjennomføres over tre emner: BV2200, BV2300 og BV2600. Tilstedeværelsen for ferdighetstreningen regnes samlet for alle tre emnene i BV2600

For obligatorisk undervisning stilles det krav om 80 % nærvær. Ved samlet fravær over 20 % gis et omfattende arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved et samlet fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen BV2600.;

Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen (TP).

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Course requirements

Gradert skala A-F

Assessment

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Se fagplanen.

Course contact person

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Framlegg i grupper (2-3 studenter) av en analyse og drøfting av en av fagartiklene fra pensumlisten. Framleggets omfang skal være 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til diskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.

Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav. Produksjon av en sammensatt tekst til undervisningsformål som knyttes til et tema innenfor Engelskdidaktikk 1: Analytisk profesjonsutøvelse. Veiledende omfang avhengig av modalitet på den sammensatte teksten er 1000 ord (f.eks. narrativ tekst), 8 sider (f.eks. bildebok) eller 3 minutter (f.eks. video) +/- 10%. I tillegg skal det leveres et notat på ca. 300 ord som drøfter utformningen av teksten i lys av pensum. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i engelsk.

Overlapping courses

Emnet Samferdsel overlapper 7,5 studiepoeng med BYTS2601.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.