Programplaner og emneplaner - Student
BYGG2600 Traffic Engineering Course description
- Course name in Norwegian
- Samferdsel
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer. Studentene forventes å praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen
Recommended preliminary courses
Emnet 2b bygger på emne 1, Veiledning i skolen (15 studiepoeng). Emnet har fokus på profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling, og utforsker organisasjonen som en læringsarena der det kan legges til rette for å skape viten og profesjonell utvikling gjennom veiledning. Det vektlegges at veiledning kan være en måte å drive systematisk lærings- og utviklingsarbeid på, i organisasjonen. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i egen praksis. Emnet gir formell og praktisk kompetanse. Emnet vil introdusere studentene i å drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon på masternivå og utvikle kunnskaper om vitenskapsteori relevant for emnet.
Required preliminary courses
Ingen utover opptakskrav
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
- har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
- har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
- kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
- kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
- kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss
Generell kompetanse
Studenten:
- kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
- forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
- kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
- kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Course requirements
- Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
- 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging.
- 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk.
- Obligatorisk øving innen trafikktelling.
- 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk.
- Obligatorisk prosjektoppgave
Assessment
Skriftlig prosjekteksamen i gruppe: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle tilgjengelige.
Grading scale
Gradert karakter A-F
Examiners
Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Course contact person
- veiledning og coachingkompetanse i grupper
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
- metoder og modeller i veiledning og coaching
- gruppen som læringsarena
- samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
- etikk i veiledning og coaching i grupper
Overlapping courses
Opptak på programmet.