EPN-V2

BYGG2600 Traffic Engineering Course description

Course name in Norwegian
Samferdsel
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer. Studentene forventes å praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen

Recommended preliminary courses

Emnet 2b bygger på emne 1, Veiledning i skolen (15 studiepoeng). Emnet har fokus på profesjonsveiledning, prosessveiledning og kvalitetsutvikling, og utforsker organisasjonen som en læringsarena der det kan legges til rette for å skape viten og profesjonell utvikling gjennom veiledning. Det vektlegges at veiledning kan være en måte å drive systematisk lærings- og utviklingsarbeid på, i organisasjonen. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i egen praksis. Emnet gir formell og praktisk kompetanse. Emnet vil introdusere studentene i å drive systematisk forsknings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon på masternivå og utvikle kunnskaper om vitenskapsteori relevant for emnet.

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskrav

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
  • har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
  • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
  • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
  • kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
  • kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
  • forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
  • kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
  • kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Course requirements

  • Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
  • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging.
  • 1 av 2 obligatoriske innleveringer innen jernbaneteknikk.
  • Obligatorisk øving innen trafikktelling.
  • 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk.
  • Obligatorisk prosjektoppgave

Assessment

Skriftlig prosjekteksamen i gruppe: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige.

Grading scale

Gradert karakter A-F

Examiners

Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Course contact person

  • veiledning og coachingkompetanse i grupper
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • metoder og modeller i veiledning og coaching
  • gruppen som læringsarena
  • samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • etikk i veiledning og coaching i grupper

Overlapping courses

Opptak på programmet.