Programplaner og emneplaner - Student
BYGG2600 Traffic Engineering Course description
- Course name in Norwegian
- Samferdsel
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet introduserer samferdsel som ingeniørfag og gir innføring i faget mest sentrale aspekter. Fokus i emnet er geometrisk utforming av veg og jernbane, prosjektering av veg- og jernbaneinfrastruktur i relevant programvare, samt trafikkavvikling både på strekninger og i vegkryss for ulike trafikanttyper.
Recommended preliminary courses
Grunnlagsemne i statistikk
Required preliminary courses
Ingen utover opptakskrav
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
- har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
- har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
- har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
- kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
- kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
- kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss
Generell kompetanse
Studenten:
- kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
- forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
- kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
- kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss
Teaching and learning methods
Forelesninger, labundervisning, prosjektarbeid, samt individuelt arbeid.
Course requirements
- Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
- 2 av 3 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging.
- Obligatorisk øving innen trafikktelling.
- 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk.
- Obligatorisk prosjektoppgave
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.
Course contact person
Ingen forkunnskapskrav
Overlapping courses
Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
- kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
- kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
- kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
- kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)
Ferdighet
Studenten:
- kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
- kan identifisere et dilemma (2)
- kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
- har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)
Generell kompetanse
Studenten:
- kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
- kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
- kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)