EPN-V2

BYGG2600 Traffic Engineering Course description

Course name in Norwegian
Samferdsel
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet introduserer samferdsel som ingeniørfag og gir innføring i faget mest sentrale aspekter. Fokus i emnet er geometrisk utforming av veg og jernbane, prosjektering av veg- og jernbaneinfrastruktur i relevant programvare, samt trafikkavvikling både på strekninger og i vegkryss for ulike trafikanttyper.

Recommended preliminary courses

Grunnlagsemne i statistikk

Required preliminary courses

Ingen utover opptakskrav

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
  • har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
  • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
  • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
  • kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
  • kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
  • forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
  • kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
  • kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss

Teaching and learning methods

Forelesninger, labundervisning, prosjektarbeid, samt individuelt arbeid.

Course requirements

  • Obligatorisk labundervisning i NovaPoint.
  • 2 av 3 obligatoriske innleveringer innen vegplanlegging.
  • Obligatorisk øving innen trafikktelling.
  • 3 av 4 obligatoriske øvinger innen trafikkteknikk.
  • Obligatorisk prosjektoppgave

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Hjelpemidler som ligger vedlagt eksamensoppgaven, skrive- og tegnesaker, og håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.

Course contact person

Ingen forkunnskapskrav

Overlapping courses

Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
  • kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
  • kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
  • kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
  • kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)

Ferdighet

Studenten:

  • kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
  • kan identifisere et dilemma (2)
  • kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
  • har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
  • kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
  • kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)