EPN-V2

BYGG2300 Concrete Constructions Course description

Course name in Norwegian
Betongkonstruksjoner
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Fagfordypningen i norsk og norskdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 1, som tar opp litterære emner, og Fagfordypning i norsk og norskdidaktikk 2, som tar opp språklige emner.

Emnet skal gi faglig og didaktisk kunnskap om norsk litteratur, men også om nordiske og andre kulturers fortellinger og litteratur. Sentrale temaer er elevenes utvikling av hermeneutiske tenkemåter og tilnærminger til tekst. Emnet skal særskilt legge til rette for teoretisk refleksjon og analyse basert på faglige begrunnelser for bruk av litteratur i opplæringen, og didaktisk forståelse av litteraturens plass i et tekstsamfunn. Fagfordypningen skal gi utvidet innsikt i litterære tekster som kan engasjere barn og unge, og gi utvidet fagdidaktisk kunnskap om sammensatte tekster i ulike medier, fagtekster og ulike skjønnlitterære sjangre for barn, ungdom og voksne.

Recommended preliminary courses

  • Eldre og nyere litterære tekster for barn, unge og voksne
  • Sammensatte tekster i ulike medier
  • Formidling og resepsjon av litteratur
  • Litteratur i literacy- og danningsperspektiv
  • Litteraturdidaktikk og hermeneutiske perspektiver

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

After completing the course, the student has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has in-depth knowledge of the basis for and the theory behind the design of non-tensioned reinforced structural elements for moment, shear and axial force as well as combinations of these.
  • knows the principles and methods for design of prestressed reinforced concrete structures
  • knows the principles of building with concrete elements

Skills

The student can:

  • design construction elements in non-tensioned reinforced concrete according to NS-EN 1992.
  • explain the principles of prestressed concrete
  • calculate load distribution in slabs and nodes in precast concrete buildings according to NS-EN 1992 1-1 and "Betongelementboken"
  • use software to model, analyse and design constructions in non-tensioned reinforced concrete

General competence

The student:

  • can design simple constructions and buildings in non-tensioned reinforced concrete
  • can make independent assessments of alternative technical solutions
  • has the ability to make critical assessments of results from calculation programs

Teaching and learning methods

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Course requirements

Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling og drøfting av teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1) Seminarframlegg i gruppe. Arbeidskravet er todelt:

  • En faglig fremstilling av et selvstendig valgt tema knyttet til pensum og perspektiver i emnet. Framlegget utformes som en kort forelesning der sentrale innsikter settes inn i en litteraturdidaktisk sammenheng og presenteres for medstudenter. Framlegget skal ha et omfang på 20 minutter.
  • Den andre delen av arbeidskravet innebærer å gi en muntlig respons til en annen gruppes framlegg. Responsen skal presenteres rett etter framlegget. Den har en tidsramme på 10 minutter som inkluderer tid til spørsmål rettet til den andre gruppen.

2) Innleveringer i forbindelse med veiledning på fagartikkel (eksamen):

· Problemstilling til fagartikkelen

· Notat på 1000 ord +/- 10% før veiledning. Samme målform som fagartikkelen (nynorsk).

Assessment

En individuell skriftlig semesteroppgave, i form av en fagartikkel, etter selvvalgt tema innen emnets område, på 4500 ord +/-10 %. Målform på fagartikkel er nynorsk.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått eksamen kan studenten selv velge å omarbeide fagartikkelen fra ordinær eksamen eller skrive en ny fagartikkel.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Overlapping courses

BYTS2100 Byggematerialer og betongdimensjonering: 5 STP

BYTS2500 Betongkonstruksjoner: 5 STP