EPN-V2

BYGG2200 Geotechnics Course description

Course name in Norwegian
Geoteknikk
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Studentene må ha fullført og bestått emnene MED4000 Medieutvikling og medieforskning, og MED4100 Innføring i forskningsmetode eller tilsvarende metodeemne, før man kan ta emnet Vitenskapelig assistent.

Recommended preliminary courses

BYPE1600 Mekanikk 

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i utviklingen av et forskningsprosjekt
  • har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for studieretningen og forskningsprosjektet
  • har avansert innsikt i kvantitative og/eller kvalitative metoder og kunnskap om hva som styrer metodevalg 

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
  • kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon, også metodisk rundt egen forskerrolle
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer for vern av kilder og kildemateriale

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
  • har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:   

Kunnskap   

Studenten:  

  • har kunnskaper om geologiske prosesser som er særlig  relevant for dannelse av løsmasser 
  • har kunnskaper om jordegenskaper og jordsammensetning 
  • har god forståelse av klimaforandringers effekt på geoteknikk (f.eks. jordskred) 
  • har kunnskap om jordartenes mekaniske og byggetekniske egenskaper 
  • forstår vannstrømning og drenering i grunnen 
  • har kunnskap om dimensjonering av veioverbygning 
  • har kjennskap til fundamentanalyse (f.eks. aksial kapasitet av peler) 
  • har kjennskap til geomiljø og dets påvirkning på geoteknisk analyse og design 
  • har kjennskap til etiske forhold rundt sikkerhet og kostnader 

 

Ferdigheter   

Studenten: 

  • kan klassifisere mineraler og bergarter 
  • kan analysere spenninger og spenningsendringer i jord 
  • kan beregne bæreevne og stabilitet av skråninger og skjæringer 
  • kan vurdere lastspredning og setninger under fundament 
  • kan gjøre enkel simulering for å løse geotekniske problemer 
  • kan utføre geoteknisk laboratorietesting 
  • kjenner til geotekniske utrykk og kan lage geoteknisk rapport 

   

Generell kompetanse    

Studenten: 

  • forstår grunnlaget for geoteknisk prosjektering av fundamenter og støttekonstruksjoner, og for geotekniske vurderinger ifm. bygge- og anleggsprosjekter i Norge 
  • har tverrfaglige kunnskaper brukt i geoteknikk prosjekter 
  • har praktisk erfaring og kan anvende disse  til å finne løsninger til ulike geotekniske problemer  

Teaching and learning methods

Ingen arbeidskrav

Course requirements

Eksamen er en individuell semesteroppgave bestående av en rapport på ca. 10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Rapporten skal inneholde følgende komponenter: Innledning, presentasjon av tema, presentasjon av arbeidsoppgave og faglig produksjon, metode, metoderefleksjoner, potensielle funn og refleksjoner over utfordringer med arbeidet. Rapporten kan også redegjøre for hvilken type publikasjon arbeidet har tatt sikte på å inngå i eller realiseres som, enten dette gjelder bidrag til publikasjoner fra prosjektet, eller som en selvstendig publikasjon (for eksempel en egen artikkel), der det er relevant.

Assessment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Permitted exam materials and equipment

Bestått/Ikke bestått

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Examiners

The most important content of the course is the pedagogical interaction between the staff's academic personnel and the student. The student will conduct a scientific work more closely agreed upon under the supervision of an academic member of staff. Through empirical studies and critical reflection the student will acquire insight and skills to carry out an academic work that maintains a good scientific standard. The course will provide the student with both practical skills, which are useful for later work on the master¿s thesis, and provide theoretical and practical competence that is useful for ongoing research in the expert community at the Department of Journalism and Media Studies.

Overlapping courses

BYTS2400 Geoteknikk og vegbygging: 5stp