Programplaner og emneplaner - Student
BYGG2200 Geotechnics Course description
- Course name in Norwegian
- Geoteknikk
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene må ha fullført og bestått emnene MED4000 Medieutvikling og medieforskning, og MED4100 Innføring i forskningsmetode eller tilsvarende metodeemne, før man kan ta emnet Vitenskapelig assistent.
Recommended preliminary courses
BYPE1600 Mekanikk
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i utviklingen av et forskningsprosjekt
- har spesialisert kunnskap om ulike teorier relevant for studieretningen og forskningsprosjektet
- har avansert innsikt i kvantitative og/eller kvalitative metoder og kunnskap om hva som styrer metodevalg
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg selvstendig og kritisk innenfor relevant faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
- kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til kritisk tenkning og refleksjon, også metodisk rundt egen forskerrolle
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer for vern av kilder og kildemateriale
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet kompetanse til selvstendig forskningsarbeid
- har kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om geologiske prosesser som er særlig relevant for dannelse av løsmasser
- har kunnskaper om jordegenskaper og jordsammensetning
- har god forståelse av klimaforandringers effekt på geoteknikk (f.eks. jordskred)
- har kunnskap om jordartenes mekaniske og byggetekniske egenskaper
- forstår vannstrømning og drenering i grunnen
- har kunnskap om dimensjonering av veioverbygning
- har kjennskap til fundamentanalyse (f.eks. aksial kapasitet av peler)
- har kjennskap til geomiljø og dets påvirkning på geoteknisk analyse og design
- har kjennskap til etiske forhold rundt sikkerhet og kostnader
Ferdigheter
Studenten:
- kan klassifisere mineraler og bergarter
- kan analysere spenninger og spenningsendringer i jord
- kan beregne bæreevne og stabilitet av skråninger og skjæringer
- kan vurdere lastspredning og setninger under fundament
- kan gjøre enkel simulering for å løse geotekniske problemer
- kan utføre geoteknisk laboratorietesting
- kjenner til geotekniske utrykk og kan lage geoteknisk rapport
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår grunnlaget for geoteknisk prosjektering av fundamenter og støttekonstruksjoner, og for geotekniske vurderinger ifm. bygge- og anleggsprosjekter i Norge
- har tverrfaglige kunnskaper brukt i geoteknikk prosjekter
- har praktisk erfaring og kan anvende disse til å finne løsninger til ulike geotekniske problemer
Teaching and learning methods
Ingen arbeidskrav
Course requirements
Eksamen er en individuell semesteroppgave bestående av en rapport på ca. 10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Rapporten skal inneholde følgende komponenter: Innledning, presentasjon av tema, presentasjon av arbeidsoppgave og faglig produksjon, metode, metoderefleksjoner, potensielle funn og refleksjoner over utfordringer med arbeidet. Rapporten kan også redegjøre for hvilken type publikasjon arbeidet har tatt sikte på å inngå i eller realiseres som, enten dette gjelder bidrag til publikasjoner fra prosjektet, eller som en selvstendig publikasjon (for eksempel en egen artikkel), der det er relevant.
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Bestått/Ikke bestått
Grading scale
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Examiners
The most important content of the course is the pedagogical interaction between the staff's academic personnel and the student. The student will conduct a scientific work more closely agreed upon under the supervision of an academic member of staff. Through empirical studies and critical reflection the student will acquire insight and skills to carry out an academic work that maintains a good scientific standard. The course will provide the student with both practical skills, which are useful for later work on the master¿s thesis, and provide theoretical and practical competence that is useful for ongoing research in the expert community at the Department of Journalism and Media Studies.
Overlapping courses
BYTS2400 Geoteknikk og vegbygging: 5stp