EPN-V2

BYFE1201 Introduction to Building Professions Course description

Course name in Norwegian
Byggfaglig innføring
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course will introduce students to the fundamental technical requirements for buildings, as well as the entire construction process and the organization and collaboration within the construction industry. Additionally, the focus will be on the use of digital solutions and the selection of sustainable options. Students will gain knowledge and develop skills to analyze, design, implement, and apply structural engineering solutions.

Required preliminary courses

No requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is familiar with:

  • The importance of zoning plans as a basis for design.
  • Building physics topics such as indoor environment, thermal insulation, moisture, sound insulation, and fire safety.
  • Load-bearing systems and construction principles for timber buildings.
  • Principles for sustainable choices in design.
  • Digital tools for use in design.

Skills

The student is capable of:

  • cooperating on group projects
  • collecting facts, analysing, designing, implementing and applying the technologies required to solve specific interdisciplinary tasks
  • planning and designing simple wooden house structures
  • carrying out simple heat and moisture transmission calculations for building elements
  • creating simple technical construction drawings using BIM tools
  • presenting results with the help of drawings, written reports and oral presentations

General competence

The student is capable of:

  • cooperating with and respecting the roles of other professional groups in a design process
  • identifying regulations, instructions and documentation
  • identifying sustainable performance of own profession, with the emphasis on energy and the environment
  • communicating through and interpreting simple 2D and 3D drawings

Teaching and learning methods

Lectures, project work and computer lab modelling using BIM tools.

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

Completed lab course in BIM modelling in Revit (12 h) including two compulsory assignments. Modelling skills are necessary to be able to complete the project. Project work in groups (approx. 80 h) including submission of three sub-assignments, participation in minimum two guidance meetings, and final submission and presentation of the project.

Assessment

Individual written exam under supervision, 3 hours

The result of the exam can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Two internal examiner. External examiners are used regularly.

Course contact person

Haidar Hosamo

Overlapping courses

Språk- og fortellingsmangfold er en del av barnehagehverdagen; barna er på ulike stadier i sin språkutvikling og de har ulike repertoarer av språk og dialekter. I tillegg har barna erfaringer med ulike fortellingsunivers, sjangre, formidlingsformer og medier: barnelitteratur, eventyr og religiøse fortellinger, prosa, dikt og sanger, kapittelbøker, bildebøker og animasjonsfilmer, høytlesning, gjenfortelling og improvisasjon, osv. Barnehagen skal åpne for forståelse og legge til rette for dialog og medvirkning. Fortellinger inviterer til fellesskap og forståelse og gir rom for samspill og dialog.

I dette emnet skal studentene arbeide med språklig mangfold og teorier om barns språklige utvikling med fokus på flerspråklighet. Studentene vil få reflektere over egne språklige erfaringer og diskutere disse i lys av kategorier som språk, dialekt, variant og aksent. Studentene skal reflektere over hvilke forståelser av språk, språkutvikling og språkmangfold som ligger til grunn for barnehagens praksis.

Videre skal studentene i dette emnet utforske et mangfold av fortellinger fra ulike kontekster og i ulike formater. I arbeidet med fortellingsdidaktikk og formidling vil studentene lære om ulike innfallsvinkler til fortellinger, øve seg som fortellere og diskutere fortellinger i barnekultur, populærkultur og religion.

Studentene vil undersøke digitale verktøy til produksjon av fortellinger, til formidling av fortellinger og som kilder til fortellinger. Emnet omfatter spørsmål om etikk, dømmekraft og refleksjon som reises når teknologi blir en del av barnehagens arbeid med flerspråklighet og fortellingsmangfold.

Emnet inngår som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap.