EPN-V2

BYFE1201 Introduction to Building Professions Course description

Course name in Norwegian
Byggfaglig innføring
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan analysere hvordan variasjoner i helsekompetanse og sosioøkonomisk ulikhet påvirker ulike kvinners og familiers helseadferd, forståelse, håndtering og mestring av egenomsorg

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og bruke relevante metoder for å observere, undersøke, vurdere, begrunne og selvstendig iverksette og dokumentere tiltak innen det jordmorfaglige ansvarsområdet
  • kan analysere og bruke kliniske og teknologiske metoder for fosterovervåkning, og tilkalle og/eller involvere lege ved avvikende funn
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å identifisere avvik i fødsel og barseltid, hos det nyfødte barnet, ved amming/morsmelkproduksjon og ved behov sette i verk hensiktsmessige tiltak, tilkalle nødvendig faglig ekspertise og/eller henvise videre
  • kan bruke relevante metoder for forløsning av barn i seteleie
  • kan bruke relevante metoder for livreddende obstetriske nødtiltak dersom lege ikke er tilgjengelig, herunder vakuumforløsning og manuell uthenting av placenta for å stoppe alvorlig postpartumblødning
  • kan bruke kunnskaper og relevante metoder til å identifisere, iverksette og behandle barn som har behov for gjenoppliving
  • kan bruke relevant faglig kunnskap til å håndtere en akuttmedisinsk situasjon, og til selv å bli ledet i relevante situasjoner
  • kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning, endringsarbeid og rådgivning på et selvstendig grunnlag
  • kan bruke jordmors profesjonskompetanse til å anerkjenne kvinnens autonomi og være i et likeverdig samspill med kvinnen, hennes partner, familie, andre profesjoner og aktuelle aktører

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter til å ivareta fødsel, barsel og familiedannelse
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter slik at brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå blir ivaretatt
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å skape en trygg og tillitsfull relasjon i møte med kvinnen, partner og familien
  • kan kommunisere og samhandle intraprofesjonelt, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivå
  • kan kommunisere med urfolk og minoriteter på en måte som tar hensyn til deres språklige og kulturelle bakgrunn
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til praktisk, fysisk og psykisk ivaretakelse av familier i krise relatert til dødfødsel og alvorlig syke foster/nyfødte barn.

Required preliminary courses

Arbeids- og undervisningsformene består av simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell, skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til vurdering:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i simuleringssenteret: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
  2. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
  3. Faglig oppgave i gruppe på inntil tre studenter og inntil 2500 ord, og skal være godkjent før muntlig presentasjon for praksisstedet.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at de beskrevne kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA4
  5. Minimum 90%tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i midtvurdering. Ved behov deltar universitetets veileder i forventningssamtale og/eller sluttvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurdering og gruppesamtale foregå digitalt.

Teaching and learning methods

Midt- og sluttvurdering av praksisstudier

Course requirements

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

Completed lab course in BIM modelling in Revit (12 h) including two compulsory assignments. Modelling skills are necessary to be able to complete the project. Project work in groups (approx. 80 h) including submission of three sub-assignments, participation in minimum two guidance meetings, and final submission and presentation of the project.

Assessment

Individual written exam under supervision, 3 hours

The result of the exam can be appealed.

Permitted exam materials and equipment

Bestått/ikke bestått

Grading scale

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, og i sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Examiners

Two internal examiner. External examiners are used regularly.

Course contact person

Haidar Hosamo

Overlapping courses

Overlapp Emnet BYFE1201 Byggfaglig innføring er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: BYFE1200 og EMFE1200.

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.