Programplaner og emneplaner - Student
BVV3050 Child protection, media and public sphere Course description
- Course name in Norwegian
- Barnevern, medier og offentlighet, valgemne
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and WelfareBachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course is about the relationship between the child welfare service, the media and the public sphere. The course focuses on all parts of the child welfare field (front-line, second line and preventive) and addresses both traditional editor-controlled media and social media. It includes both written and audio and visual media. The course comprises four main areas:
- The media’s coverage and presentation of the child welfare system
- The child welfare system’s use of media in its strategy to communicate with society
- Children and young people’s use of social media
- Opportunities and challenges relating to child welfare staff’s use of social media in their work with children, young people and parents
The students will first be divided into smaller groups of 4-5 students and choose a topic that falls under one of the main areas above, which they will study in depth. The groups will work regularly on their topic in the course of the elective subject period and be supervised by the lecturers.
Required preliminary courses
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Learning outcomes
Intern og ekstern sensor
Teaching and learning methods
Innholdet i emnet er organisert i følgende fem hovedtemaer:
1. Overordnete perspektiver på inkludering og mangfold
- Inkludering og mangfold, normalitet og avvik, likeverdig og tilpasset opplæring
- Individ og fellesskap, deltaker og medborger - oppvekstbetingelser i et inkluderende fellesskap
- Prinsipper for forebyggende arbeid og tidlig innsats, forebygging av ulikhetsskapende prosesser
- Perspektiver på læring og utvikling
- Lovverk, retningslinjer og sentrale føringer
- Prinsipper for inkluderende ledelse
2. Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
- De «ville» og de «stille» barna - samspill og relasjoner
- Barn som faller utenfor - utestengning og mobbing, inkluderende samspills- og lekprosesser
- Barn med ulike former for nedsatt funksjonsevne og forsinket utvikling
- Barn i vanskelige livssituasjoner - omsorgssvikt, mishandling, overgrep og vold, og barn utsatt for traumer og stressrelatert problematikk
3. Begreper, språk og tale
- Begreps- og tallforståelse, språklig bevissthet og betydningen av gode språkmiljøer, språkvansker
- To- og flerspråklige barns språk- og begrepsutvikling og -forståelse, ekstra norskopplæring før skolestart
- Forebygging av lese-, skrive- og matematikkvansker
- Materiell for å fremme språklig bevissthet, tall- og begrepsforståelse og kartleggingsmateriell
4. Didaktiske overveielser og spesialpedagogiske tiltak, observasjon og kartlegging
- Utarbeiding og bruk av IOP og utviklingsplaner
- Didaktiske og metodiske tiltak både overfor enkeltbarn og barnegrupper
- Bruk av observasjon, ulike observasjonsmetoder, kartlegging som grunnlag for utarbeiding av IOP og IP
- (Spesial-)pedagogiske tiltak i arbeid med barn med særlige behov, individ- og systemrettet arbeid
5. Samarbeid med foreldre og andre instanser
- Samarbeid med hjemmet - med spesielt fokus på samarbeid med foreldre til barn med særlige behov og i vanskelige livssituasjoner - empowerment, resiliens og mestring
- Samarbeid barnehage - barnevern og tverretatlig/-faglig samarbeid
- Veiledning og rådgiving overfor foreldre og personale
- Etiske problemstillinger, refleksjon og overveielse
Course requirements
No coursework requirements/compulsory activities.
Assessment
The exam comprises a group product, submitted either as a text (3-4 pages excl. references) or in the form of a multimedia product (3-5 minutes), and an oral group exam. The groups present their products orally to fellow students and lecturers and receive feedback on the presentation and content. The oral presentation has a time frame of approx. 25 minutes. Students are obliged to participate with equal contributions.
The product and presentation will be assessed together.
In exceptional cases, students can take an individual exam.
Students/groups who fail may submit one reworked version of the product and take a resit/rescheduled exam. Candidates with a valid absence from the oral part of the exam complete an adapted individual presentation.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Pass/fail
Examiners
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.