EPN-V2

BVV3020 Foster home Course description

Course name in Norwegian
Fosterhjem, valgemne
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

This course deals with foster homes from different perspectives: cultural, historical, psychological, financial and in relation to due process protection. At the same time, the course is practice-oriented and based on the challenges that foster children and foster families encounter in their everyday lives. How can child welfare officers/sociologists approach the needs of foster children? What does providing guidance to foster parents involve? How can you address the biological parents’ needs as best as possible? The course addresses how foster children build their identity, where the challenge lies in understanding oneself in light of ‘the original’ and ‘the new’.

Required preliminary courses

The student must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare Work or Bachelor's Programme in Social Work.

Learning outcomes

Knowledge

The student:

  • has knowledge of the challenges experienced by foster children, foster families and biological parents
  • has knowledge of safeguarding foster children’s right of participation
  • has broad knowledge of attachment and rejection
  • has knowledge of the special needs of ethnic minority children
  • has knowledge of placement with relatives and networks

Skills

The student:

  • can explain what a foster home is
  • has insight into and can reflect on foster parents’ need for guidance
  • can reflect on key topics that are important when providing guidance to foster parents
  • can make discretionary assessments in foster home work

General competence

The student:

  • has broad knowledge of foster homes and foster home work
  • can reflect on professional and ethical dilemmas that characterise foster home cooperation
  • is aware of a broad scope of research and knowledge on foster homes and foster home cooperation

Teaching and learning methods

Work methods include group work, talks and discussions in plenum, and short lectures by internal and external lecturers.

Course requirements

No coursework requirements/compulsory activities.

Assessment

The course concludes with an individual written home exam over 72 hours with a scope of 7-9 pages. Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with.

Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om progresjon i begynneropplæring i matematikk, med særlig med vekt på relasjonell tallforståelse, addisjon og subtraksjon
  • har kunnskap om argumentasjon og kommunikasjon i begynneropplæringen
  • har kunnskap om teorier og forsking om lese- og skriveutvikling i en flerspråklig skole
  • har kunnskap om metoder og prinsipper i matematikk, lese- og skriveopplæring
  • har kunnskap om barns lek, praktisk- estetiske og utforskende arbeidsmåter i lesing, skriving og matematikk
  • har kunnskap om læremidler for begynneropplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om overgangen barnehage skole for å skape fleksible overgangsprosesser for barn og foreldre
  • kan utvikle og bruke arbeidsmåter og læringsaktiviteter som fremmer undring, kreativitet og evne hos elevene til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter
  • kan tilrettelegge for lekende og utforskende opplæring i lesing, skriving og matematikk og reflektere muntlig og skriftlig over egen praksis i lys av teori og forsking
  • kan analysere og vurdere kritisk styrker og svakheter ved ulike typer læremidler i begynneropplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre om elevers læring og utvikling de første skoleårene
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon

Course contact person

Se informasjon i programplanen.