EPN-V2

BVV3010 Creative methods and activities in child welfare and social work Course description

Course name in Norwegian
Kreative metoder og aktiviteter i barnevern og sosialt arbeid, valgemne
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Språk og læring er et arbeidskrav i alle de tre fagene studentene har første studieår. Det er en flerfaglig oppgave knyttet til planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg som har fokus på språk og læring. Studentene får undervisning som støtter opp om temaet i forkant av andre del av praksis, og kommer til praksis med ferdig utarbeidet undervisningsopplegg i matematikk og norsk. Dette skal gjennomføres når kontaktlærer fra HiO er på praksisbesøk. Praksislærer og kontaktlærer skal sammen med studentene evaluere undervisningsoppleggene ved endt gjennomføring.

Required preliminary courses

Grunnlaget for vurdering er læringsutbyttebeskrivelser det enkelte studieår (konkretisert i vurderingsrapporter). Studenten blir vurdert i gjennomføring av undervisning, ved deltakelse i veiledning og gjennom skriftlige refleksjonslogger. Vurdering i praksisopplæringen skal bidra til læring og utvikling hos studentene. Vurderingen skal foregå underveis i praksisperiodene slik at studentene er orientert om hvordan de fungerer i forhold til forventet læringsutbytte det enkelte studieår.

I løpet av praksisperioden skriver studentene ukentlige refleksjonslogger. Innholdet i refleksjonslogger skal knyttes til relevante profesjonstema og vurdering av egen utvikling av lærerkompetanse.

Etter avsluttet praksisopplæring hvert studieår skriver praksislærere en vurderingsrapport som er studentenes sluttvurdering. Vurderingsrapporten underskrives av praksislærer.

Vurdering av studenter i praksisopplæring er et felles ansvar mellom praksislærer, faglærer og rektor. Partene må avklare roller og oppgaver mht. vurdering.

Studenter som står i fare for ikke å bestå en praksisperiode, skal ha melding om dette senest midtveis i praksisperioden. Dersom en student vurderes til "ikke bestått" i en praksisperiode, skal praksisutvalget fatte endelig vedtak om karakteren. Studenter som blir vurdert til "ikke bestått" i en veiledet praksisperiode, kan fullføre det aktuelle semesteret. Deretter må studenten avvente videre studieprogresjon i ett år. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til "bestått" ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til "ikke bestått" ved andre gangs forsøk, må studiet normalt avbrytes. For nærmere presisering av bestemmelsene, se § 4-5 i forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo.

Karakteruttrykk

Praksisopplæringen vurderes til "bestått"/"ikke bestått" og må være bestått i første studieår før studenten kan fortsette i andre studieår. Tilsvarende krav gjelder for alle studieår i utdanningen.

Learning outcomes

Profesjonstemaer

For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisningen og praksisopplæringen. Profesjonstemaer for samarbeidet med praksisopplæringen i emne 1 (første studieår) For mer detaljert informasjon se vurderingsrapport:

  • Lærerrollen.
  • Klasseledelse og kontaktlærerfunksjon.
  • Læreplanarbeid.
  • Betydningen av lærerens handlinger for å lede, stimulere, variere, aktivisere og gi læringen retning for alle elever på 1. - 7. trinn.

Hovedområde for samarbeid med fagene i emne 1 (første studieår):

  • Grunnleggende ferdigheter og begynneropplæring.
  • Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med fokus på språk og læring.

Teaching and learning methods

The course is taught through lectures, self-study, group work and other teaching methods as needed. The students will plan and carry out a project in small groups, where creative and aesthetic methods are used in work with children and young people. A large degree of student activity is required throughout the course. The course will be taught in English if students from abroad are enrolled.

Course requirements

No coursework requirements/compulsory activities.

Assessment

The exam consists of a group project report and an oral presentation. The report should build on experience the students acquire through the course and from carrying out the project in the field of practice.. The report should be around 15 pages in length, +/- 10%. The font and size should be Calibri 12 pt with a line spacing of 1.5. The approved APA reference style for academic writing should be followed. The oral presentation is prepared through a process-oriented workshop prior to the exam with the entire class.

The report and presentation are evaluated together, and active participation from all students in the preparations and execution of both the group project report and the oral presentation is required to pass the exam.

Candidates who do not pass, or who have a valid absence from the written exam, can sit for a resit/deferred exam. Students who do not participate in preparations or who have a valid absence from the oral part of the exam will complete an adapted individual presentation.

If there are students from abroad participating in the course, the oral presentation will be conducted in English. Project groups with students from abroad will write their project report in English.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Pass/fail.

Examiners

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

Course contact person

Svein Fuglestad